Hoeveel mensen streamen in België?
Legale muziekstreamdiensten zijn nog maar een half jaar actief in ons land. Hoe doen de bekendste diensten het in cijfers?
Eén op één kan je de verschillende diensten niet vergelijken. In aantal vermoeden we dat Spotify bovenaan staat in België, maar nu de probeerversie van zes maanden bij gebruikers van het eerste uur afloopt is de vraag wie er vijf of tien euro per maand wil betalen.
Op het streamingdebat dat eerder deze week in Het Depot doorging, liet de Belgische marketingman van Deezer weten dat zijn dienst van bij de start 50.000-60.000 betalende gebruikers had. Dat aantal groeit momenteel met een duizendtal per maand.
Belgacom
Wel moet je dit aantal betalende gebruikers in zijn context plaatsen. Deezer mikt in elk land op een samenwerking met een telecombedrijf. Wie bij Belgacom een van de Generation Packs neemt (een gsm-abonnement + internetaansluiting) krijgt Deezer er gratis bij.
Belgacom betaalt dus de rekening, met uitzondering van de niet-klanten die alsnog een betalende account op de streamingdienst nemen. Dat alles vertaalt zich volgens Deezer in 5.000-8.000 dagelijkse gebruikers.
Spotify
We vroegen ook aan Spotify hoeveel gebruikers ze in België hebben en hoeveel daarvan betalend zijn. Helaas geeft het Zweedse bedrijf geen lokale cijfers vrij.
Wel wil het aan onze redactie kwijt dat het momenteel meer dan tien miljoen actieve gebruikers heeft waarvan meer dan drie miljoen betalende accounts. Doorgaans hebben twintig procent van alle gebruikers een betalende account zegt Spotify.
22Tracks
Een opmerkelijke speler in het streaminglandschap is 22Tracks. Deze dienst werd in Amsterdam opgericht en is sinds vorig jaar ook actief in België.
In tegenstelling tot Spotify en Deezer heeft deze site geen dertien miljoen nummers. Wel biedt het telkens afspeellijsten van 22 nummers in 22 genres. Elke lijst wordt samengesteld door dj’s of vooraanstaande muziekliefhebbers en elke week worden er vijf nummers vervangen.
Wel is deze dienst volledig gratis. Het bedrijf haalt inkomsten uit advertenties en sponsoring.
Hoewel 22Tracks niet uitpakt met een enorme catalogus, moet het initiatief zeker niet onderdoen voor zijn concurrenten. Koen Galle die de Belgische poot mee uitbouwt zegt dat zijn dienst in België momenteel 5.000 bezoekers per dag krijgt. In Nederland, waar de dienst al langer bestaat, zijn dat er 25.000 per dag.