Belgacom jaagt parkeer-app offline
Een iPhoneapplicatie om elektronisch je parking te betalen stuit op verzet van Belgacom. Die ziet liever de smsjes binnenkomen.
Wie parkeert kan doorgaans ook per sms zijn nummerplaat doorgeven aan 4411 om zijn parkeertijd te betalen. Tom Nys van app-ontwikkelaar Netwalk goot dat proces in een app die net hetzelfde doet, maar dan zonder de kostprijs van een sms, schrijft Gazet Van Antwerpen.
Maar dat was niet naar de zin van Belgacom. Volgens de krant kreeg Nys na een week een ingebrekestelling van Belgacom. Hij moest de toepassing offline halen.
De parkeerdienst 4411 wordt aangeboden door Mobile-For, een partnerbedrijf van Belgacom. Het lijkt er dus op dat Belgacom liever niet de berichten misloopt die parkeerders via de dienst versturen. Ook al kan je net hetzelfde via de website van 4411.
Intussen heeft Nys volgens Gazet Van Antwerpen de applicatie herhaaldelijk aangepast. Enerzijds omdat hij de merknamen en logo’s niet mocht gebruiken, anderzijds omdat Mobile-For de website herhaaldelijk heeft aangepast.
Boete
Volgens de krant gaan GAPA, het Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf Antwerpen, en Netwalk binnenkort samenzitten.
Die eerste had intussen gewaarschuwd dat je met de app alsnog een boete kon krijgen. Dat komt omdat de toepassing automatisch de goedkoopste meter selecteert, maar niet degene waar je auto staat. Al zegt Nys zelf dat je zelf de parkeermeter kan selecteren en dat best ook doet.
Nieuwe app
De applicatie is intussen offline gehaald omdat de organisatie geen zin heeft in een juridisch gevecht met Belgacom, klinkt het op de blog van het bedrijf.
Wel heeft het intussen een openbron API gemaakt die wijzigingen op 4411 makkelijker te verwerken maakt. Die applicatie zit momenteel bij Apple ter goedkeuring.