De opmars van Bring Your Own Device
Er waait een spook door uw kantoor. Het heet ‘Bring Your Onw Device’, kortweg BYOD, waarbij personeelsleden hun eigen toestellen meebrengen en gebruiken. Heeft uw bedrijf er een antwoord op? Of blijft het bij vechten tegen spoken? Wij bekijken het fenomeen met feiten en spraken met een resem bedrijven – groot en klein – over hun aanpak rond BYOD. “Technologie is nog het makkelijkste deel van het verhaal.”
Elk jaar een mijlpaal
In ons land werden vorig jaar meer smartphones verkocht dan laptops. Ook met de tablet pc gaat het hard. Vandaag beschikt een doorsnee medewerker voor het uitoefenen van zijn job al snel over drie (mobiele) apparaten, zoals laptop, smartphone of tablet pc.
Toestellen en werknemers worden niet alleen mobieler, maar ook diverser. Denk maar aan Samsung of Google, de drijvende kracht achter het vooraanstaande besturingssysteem Android. Bovendien verandert de markt zeer snel. “Een IT-afdeling die aan een project van drie jaar werkt, is eigenlijk niet meer van deze tijd”, vindt Jo Caudron, consultant in nieuwe media. “Eigenlijk zie je op vlak van mobiele toestellen elk jaar wel een nieuwe mijlpaal. Bedrijven en hun IT-afdelingen moeten dit beseffen.”
BOYD is dagelijkse realiteit
Meer en meer privé-toestellen verschijnen op kantoor. Ook in België is "Bring Your Own Device" inmiddels geen trend meer maar de dagelijkse realiteit: 71% van de Belgische werknemers gebruikt een privétoestel voor professionele doeleinden. Een op vijf gebruikt er zelfs al twee. Dat is een van de bevindingen uit een enquête die Cisco vorige maand heeft gehouden onder ruim 1.000 eindgebruikers en ICT-verantwoordelijken in België, Denemarken, Nederland, Noorwegen en Zweden.
Freelancers
Het idee van BYOD werd voor een flink stuk gedragen vanuit zelfstandige of freelance medewerkers. Zij werken voor een bepaalde, beperkte periode voor een bedrijf, waarbij ze vaak met bedrijfskritieke software en gevoelige data in aanraking komen, om vervolgens over te gaan naar een volgende klus, dikwijls bij een ander en mogelijk zelfs concurrerend bedrijf.
“In principe breng ik mijn eigen toestel mee als ik bij een klant aan de slag ga”, vertelt Raf Francken, project manager van Projective, een adviesbedrijf in de financiële sector. “Daar krijg ik voor mijn smartphone en laptop toegang tot het draadloos netwerk bedoeld voor gasten. Enkel een browser is dan voldoende om onder meer mijn e-mail te checken. Dat kan zonder probleem bij mijn opdrachtgever. Al is mij daar wel verzocht om een sterker wachtwoord te hanteren op mijn smarthone”, vertelt hij.