Vijf fouten die elke thuiswerker maakt
De vraag naar thuiswerk groeit gestaag. De balans werk-privé is daarvoor de grootste motivatie. Toch gaan zelfs de meest ervaren thuiswerkers soms de mist in.
Meer dan één Belgische werknemer op twee zou minstens één keer per week van thuis uit willen werken. In de praktijk doet slechts één op de zes dat. Dat blijkt uit een onderzoek van het tijdschrift Jobat bij ruim 5.000 werkende Belgen. In het boek ‘The Virtual Executive’ somt auteur Debra Benton enkele aandachtspunten op.
1. Veranderen van communicatiemiddelen
“Je kan ‘ja’ zeggen in elke e-mail die je verstuurt. Maar om een ‘neen’ toe te lichten, moet je vaak de telefoon nemen. Ook als je thuis werkt”, stelt Debra Benton in het zakenblad Forbes. Dat impliceert dat u ook thuis al die communicatiekanalen vlot kan gebruiken. Werken op de sofa of op de hoek van de keukentafel is alleen al daarom geen goed idee.
U opteert best voor een thuiskantoor. Ga hier ook voor kwaliteit in het bureaumeubilair. Want net als op het werk bent u het best af met een ergonomische uitrusting.
2. Grasmaaier, zwembad of schreeuwende kinderen
Uw thuiskantoor is idealiter een afgesloten ruimte. Hierdoor is de kans op verstrooiing minimaal en hebt u minder last van achtergrondgeluiden. “Het is een foute instelling om te wennen aan dergelijke geluiden. Want mensen aan de andere kant van de lijn doen dat niet”, oppert Benton.
“Ik ken een dame die tijdens de zomer haar thuiskantoor naast het kinderzwembad plaatste. Waardoor je om de paar minuten iemand in het water hoorde plonsen en kinderen hoorde gillen. Mensen beseffen het niet altijd, maar het ondermijnt je geloofwaardigheid.”
3. Speelgoed, ondergoed en bierglazen
Videoconferencing of webconferencing wordt meer en meer gebruikt, ook als u toevallig thuis werkt. “Hou rekening dat hierbij alles in beeld komt. Alles, dus ook achtergelaten ondergoed of speelgoed”, merkt Benton op.
Soms gaat het om een misverstand. “Ik hoorde onlangs van een bedrijf waar iemand van thuis uit in een webconferentie zat. Hij dronk frisdrank uit een bierglas, waardoor zijn collega’s dachten dat hij al van ’s ochtends vroeg aan de alcohol zat.”
4. E-mail checken in pyjama
Een klassieker. U gaat snel aan de slag en vergeet u aan te kleden, te ontbijten of zelfs te wassen. “Je kleedt je voor je dagje thuiswerk best net alsof je ook echt naar het werk vertrekt. Ik sprak laatst een CEO die er echt een punt van maakt om op zijn minst eerst zijn tanden te poetsen vooraleer hij boodschappen op voicemails achterlaat”, aldus de auteur.
5. Denken dat u alleen werkt
Misschien wel de meest cruciale denkfout. Thuiswerk lijkt ideaal om bijvoorbeeld ongestoord een rapport door te nemen. “Maar intussen loopt de winkel verder. Collega’s hebben u te gepasten tijde nodig.” Bereikbaarheid is dus cruciaal, en dat begint al vóór uw dagje thuiskantoor, door ruim op tijd aan uw collega’s en oversten te laten weten dat u die bepaalde dagen thuis werkt.