Apple-reclame moet imago Samsung herstellen
Apple moet advertenties plaatsen waarin het zegt dat Galaxy-tablets van concurrent Samsung niet zijn afgekeken van de iPad.
De iPadmaker kreeg op 9 juli voor een Britse rechter te horen dat het ontwerp van de iPad niet is gekopiëerd door de Samsung Galaxy. Om dat duidelijk te maken aan het grote publiek moet Apple in Britse kranten en gedurende zes maanden op zijn Britse website het vonnis bekendmaken.
De rechtszaak hoort bij een hele reeks andere juridische klachten die Apple in verschillende landen tegen Samsung, maar ook tegen HTC en Google, voert. Doorgaans beweert het bedrijf dat anderen zijn patenten of ontwerpen gebruiken. Al haalt het, zoals in dit geval, niet altijd zijn slag thuis.
[related_article id=”158256″]
Niet zo cool
Wel was de verwoording in het oordeel van de rechter destijds nogal bijzonder. Op 9 juli oordeelde hij dat het onwaarschijnlijk was dat Samsungtablets zouden worden verward met iPads omdat ze “niet zo cool zijn.”
Apple moet dus advertenties plaatsen waarin het zijn voornaamste concurrent in de verf zet. Samsung had ook gevraagd of Apple een verbod zou krijgen om te zeggen dat de Galaxy het ontwerp van de iPad schond, maar dat werd afgewezen. “Ze hebben recht op hun mening”, zei de rechter volgens Bloomberg.