Instagram 3.0 prikt je foto’s vast op landkaart
De laatste versie van Instagram laat je je foto’s vastprikken op een landkaart. Overzichtelijk, maar mogelijke consequenties voor privacy liggen op de loer.
Instagram 3.0, dat vanaf vandaag beschikbaar is voor Android en iOS, heeft naast een verbeterd uiterlijk de nieuwe functie Photo Maps.
Daarmee kunnen gebruikers foto’s met geotags toevoegen aan een landkaart, waardoor ze makkelijk hun verzameling kunnen doorbladeren op locatie. Die tags worden toegevoegd als je een foto neemt met je GPS ingeschakeld en toestemming geeft om locatiegegevens toe te voegen.
Photo Maps is bedoeld voor eigen gemak, maar het is ook mogelijk om de kaart met andere gebruikers te delen. Wie bang is voor mogelijke privacyschending hoeft zich geen zorgen te maken bij Instagram. Wie de functie voor het eerst gebruikt, krijgt duidelijke waarschuwingen in beeld en het is eenvoudig om foto’s van de kaart af te houden.
[related_article id=”158578″]
“Alle foto’s die een gebruiker heeft voorzien van een geografische tag zijn al publiekelijk beschikbaar via de app of de programmeerinterface (API)”, zegt Instagram-oprichter Kevin Systrom. Hij benadrukt dat privacy voorop staat bij de kaartfunctie en slechts een nieuwe manier biedt om fotoverzamelingen visueel te doorzoeken.
Strakke controle
Photo Maps moet voor elke nieuwe afbeelding afzonderlijk worden ingeschakeld om te voorkomen dat foto’s per ongeluk op de kaart verschijnen. Daarnaast heeft Instagram het eenvoudig gemaakt om foto’s snel van het overzicht te verwijderen, waarbij de foto’s in je verzameling blijven en alleen de locatiegegevens worden gewist. Het is dan alleen niet meer mogelijk om die dan later nog eens toe te voegen.
Instagram 3.0 – Photo Maps Walkthrough from Instagram on Vimeo.
Hoewel Instagram niet heeft gekozen voor een volledige opt-in, waarbij je dus met de hand moet aangeven of je Photo Maps sowieso wel wilt gebruiken, heeft het ook niet de Facebook-route gekozen. Het sociale netwerk heeft er een handje van om nieuwe functies automatisch voor iedereen in te schakelen en het dan aan de gebruiker over te laten om ze weer uit te zetten (opt-out).
Instagram is echter tegenwoordig in handen van Facebook en hoewel Systrom tegenover Wired benadrukt dat de bedrijven een apart privacybeleid voeren, kan dat in de toekomst veranderen.
Haast maken
Afgelopen donderdag werd bekend dat Facebook een weinig bekende Californische wet wil toepassen om zijn overname van de fotodienst zo snel mogelijk definitief af te ronden.
Sinds zijn beursgang is het aandeel van de netwerksite in een neerwaartse spiraal geraakt en het heeft alle hulp nodig om zijn aantrekkingskracht voor adverteerders te vergroten.
Facebook heeft weliswaar gezegd dat het Instagram niet klakkeloos zal integreren, maar tot de overname eenmaal is afgerond, is het nog niet duidelijk wat het bedrijf dan wel zal doen.