Belgische bedrijven minder tevreden over hun IT-leverancier
Belgische bedrijven zijn minder tevreden over hun IT-leverancier. De tevredenheid staat op het laagste punt in vier jaar. Leveranciers en IT-afdelingen hebben af te rekenen met de hoge verwachtingen die consumententechnologie, zoals iPhones en iPads, met zich meebrengt.
Niet toevallig scoren bedrijven als Apple en Telenet het hoogst, terwijl typische bedrijfsleveranciers als SAP en RIM (BlackBerry) de laagste cijfers behalen wat betreft klantentevredenheid. “De opmars van consumententechnologie als de iPhone en de iPad, legt de lat hoog in bedrijven”, vertelt William Visterin, hoofdredacteur van Smart Business Strategies. “Werknemers zijn vandaag perfect op de hoogte wat technologie voor hen kan betekenen. Vaak zijn ze wat dat betreft thuis beter uitgerust dan op kantoor.”
Dit alles blijkt uit een uitgebreid marktonderzoek, gepubliceerd in het ICT-Jaarboek 2012-2013 van het vakblad Smart Business Strategies. De studie, uitgevoerd bij 400 Belgische bedrijven en hun IT-verantwoordelijken, is het grootste Belgische IT-onderzoek in zijn soort en de rode draad in het ICT-jaarboek.
[related_article id=”158256″]
Klantentevredenheid leveranciers (cijfer op 10):
Naam | Cijfers 2012 | Cijfers 2011 |
Apple | 8,4 | 8,8 |
Telenet | 7,8 | 7,8 |
Dell | 7,7 | 7,9 |
Fujitsu | 7,6 | – |
HP | 7,6 | 7,7 |
Acer | 7,5 | 8,0 |
IBM | 7,5 | 8,1 |
Base | 7,5 | 7,6 |
Samsung | 7,4 | – |
Belgacom | 7,4 | 7,3 |
Oracle | 7,3 | – |
Microsoft | 7,1 | 7,4 |
HTC | 7,1 | – |
Nokia | 7,1 | – |
Mobistar | 7,1 | 7,0 |
BlackBerry | 6,9 | – |
SAP | 6,3 | 6,9 |
Gemiddelde | 7,4 | 7,7 |
Het onderzoek wordt uitvoerig beschreven in het ICT-Jaarboek van Smart Business Strategies, dat zopas is verschenen. U vindt dit nummer ook digitaal op www.smartbusiness.be.
U kan het nummer ook aanschaffen in de papieren vorm (250 pagina"s) via de e-shop voor de democratische prijs van 5 euro.