Help! Ik heb een hit op het internet
Je website wordt een hit op het web, de droom van elk merk en elke reclameman. ZDNet polste bij klanten en reclamebureau’s: wat gebeurt er en kan je het plannen?
Gaia en vier Belgische dierenasielen haalden deze week deze week internationale media toen ze Chatroulette.be lanceerden. Twee jaar geleden scoorde Studio Brussel met Eternalmoonwalk.com. Telenet, of beter gezegd de zender TNT, ging dan weer de wereld rond met een filmpje op de grote markt van Aarschot.
Is het dan zo voorspelbaar om een virale site of video te maken? Hoe kan je je er op voorbereiden? En wat is de impact nadien?
[related_article id=”158455″]
Michael Jackson
“Het was duidelijk merkbaar aan onze website”, zegt Stijn Vankerkhove, eindredacteur bij Studio Brussel. “De site van Eternal Moonwalk heeft in die periode 3.900.000 unieke bezoekers gehaald met topdagen van 340.000 bezoekers per dag. Het is dan nog eens drie dagen een trending topic op Twitter geweest dus dat heef enorm goed gewerkt.”
Maar heeft het succes van zo’n eerbetoon ook voor meer luisteraars gezorgd? “Dat is relatief en moeilijker vast te stellen. Als het internationale bezoekers zijn dan is dat, zeker als Vlaams radiomedium, moeilijk om te zetten naar een nieuwe luisteraar. Dat ligt anders met een Engelstalige website of een internationaler merk.”
Telenet
In april verscheen er een mediabom op YouTube. Een rode knop op de Aarschotse grote markt zorgde voor een hilarisch filmpje dat intussen al meer dan 37 miljoen keer werd bekeken.
Aanleiding was de nieuwe dramazender TNT die bij Telenet te zien was. Opmerkelijk: Het filmpje, gemaakt door Duval Guillaume, was helemaal niet in opdracht van Telenet. Maar omdat er op de affiche in het filmpje kort werd verwezen naar het bedrijf, gingen de meeste mensen er van uit dat het reclame was voor de Mechelse kabelaar. Mooi meegenomen dus.
Boemerang-effect
Toch heeft zo’n internationale campagne een onbedoeld bijkomend effect wanneer Belgische surfers de campagne opmerken via buitenlandse sites, zegt Jonathan Detavernier, Interactive Director bij reclamebureau Famous.
Famous zit achter Catroulette, maar scoorde recent onder meer nog met een app die gaybashing in Brussel moet signaleren.
“Zoiets maakt onze campagne natuurlijk beter omdat ze breder gaat. Het komt dan ook vaak terug naar Belgische surfers die het op buitenlandse blogs lezen waardoor de erkenning binnen België groter wordt. Een deel van je totale publiek valt buiten je doelgroep, maar dat is niet relevant want het kost ook niets extra.”
Internationale bekendheid
Ook voor Eternal Moonwalk, dat werd uitgewerkt door De Mortierbrigade, bereikte Studio Brussel plots een heel internationaal publiek. Dat levert niet meteen nieuwe luisteraars op, maar heeft wel zijn voordelen.
“Als je jezelf voorstelt en je laat vallen dat je de zender bent achter Eternal Moonwalk, dan is iedereen mee en sta je wat meer op de kaart. Ik denk dat zoiets een mooi uithangbord is om te tonen waar we mee bezig zijn. Het is op dat moment de smoel van Studio Brussel.
Geluk of berekenbaar?
Maar zijn er ook manieren om je video of website viraal te krijgen? Wat is het recept voor succes?
Detavernier: “Er zijn wel bepaalde technieken. Je moet je campagne shareable maken. Dat kan technisch wat sturen door Twitter- en Facebookknoppen of halfautmatische posts toe te voegen.” Ook wanneer je een heel innovatieve technologie gebruikt vergroot je volgens hem de kansen.
“Maar het belangrijkste blijft een goed idee. We maken al jaren reclame en proberen altijd iets te maken dat dicht bij de consument staat. Een tv-spot is bijvoorbeeld moeilijk te delen, maar vaak wordt er wel over gepraat op school of op café. Maar dat is moeilijker te meten bij traditionele media.”
Appreciatie en relevantie
Zowel Catroulette als de app tegen gaybashing gebruiken moderne technologie, maar zijn tegelijk geen hoogtechnologische hoogstandjes. Toch maakt dat hier weinig uit. “Mensen appreciëren een creatieve oplossing voor een probleem. We laten mensen op een andere manier naar katten in een asiel kijken.”
Al moet de man van Famous ook toegeven dat niets perfect voorspelbaar is. “We hadden het niet verwacht. Maar het was een goed idee en dat kan werken zo lang het relevant is.”
Nuttig voor de klant?
Famous kreeg na het succes van zijn app in België ook de vraag om dit voor andere landen te doen. Internationaal scoren is een extra pluim voor het reclamebureau, maar haalt de klant daar ook iets uit?
“Voor ons is dat leuk maar zij halen daar ook wat uit. We kregen al te horen van de asielen dat er al wat katten zijn geadopteerd en het weekend is nog niet eens begonnen. Ook voor Gaia, dat zich voor dierenwelzijn in het algemeen inzet, een goede zaak dat het onderwerp internationaal aandacht krijgt.”
Bij Studio Brussel horen we niets dan positiefs over de campagne rond Michael Jackson. “Ik denk niet dat we meer tevreden kunnen zijn dan dit,” zegt Vankerkhove. “Het is zot wat dit bereikt heeft.”
Vandaag prijkt het logo van de zender nog steeds op Eternalmoonwalk.com. De site is intussen verhuisd naar een Amerikaanse datacenter omdat het meeste verkeer van daar afkomstig is. Veel bezoekers haal je daar, twee jaar na de lancering, niet meer uit, toch krijgt de site per maand nog een honderdtal bezoekers binnen op die manier.
“Het was een actie om Michael Jackon in de verf te zetten op een originele manier. Als je dan het wereldnieuws haalt dan is dat super want we hadden er ook niet meer bedoelingen bij.”
Conclusie
Alles bij elkaar kan je stellen dat een (onverwachte) internethit alleen maar goed nieuws is. Zelfs wanneer het tegenvalt is het geen ramp omdat je op internet niet betaalt voor zendtijd. Maar een hype valt niet te plannen dus wanneer het gebeurt kan je er maar beter op voorbereid zijn en blij zijn dat je product of merk zijn fifteen minutes of fame haalt.