Amazon Kindle Fire HD krijgt reclame op lockscreen
Het is bekend dat Amazon zijn Kindles spotgoedkoop verkoopt om zoveel mogelijk consumenten in staat te stellen deze tablets te kopen. Deze ‘investering’ willen ze terug verdienen door de verkoop van content zoals boeken en films, die je min of meer verplicht bent te kopen als je de tablets wilt gebruiken. Maar er is nog een extra inkomstenbron.
Al vrij snel na de persconferentie en de euforie over de mooie line-up van de Amazon Kindle Fire HD-serie kwam de eerste domper. De Kindle Fire HD zal namelijk reclameboodschappen laten zien op het lockscreen. Ook op het thuisschem zal er continu reclame getoond worden voor producten uit de Amazon winkel of links naar previews voor films en dergelijke.
Deze manier van inkomsten vergaren is niet vreemd voor Amazon, op één van de goedkopere modellen van hun Kindle Reader krijg je ook reclame te zien. Die kan je tegen een meerprijs wel afkopen, zodat deze reclame niet meer terug komt.
[related_article id=”152275″]
In eerste instantie was Amazon niet van plan om deze opt-out mogelijkheid ook bij de Kindle Fire HD te voorzien. Vanzelfsprekend kreeg het bedrijf een storm van kritiek over zich heen, want voor velen zal deze manier van reclame, ondanks de lage prijs, een reden zijn om de tablet niet te kopen.
Amazon schrok van de reactie en besloot binnen een aantal uren dat de reclame op de tablets wel afgekocht kan worden. Als de gebruiker $15 meer betaalt, zal er geen reclame meer te zien zijn op het lock- en homescreen.