Hoe promoot je je Windows 8-app
[related_article id=”161452″] Met een eigen Windows 8-app heb je ontelbaar meer potentiële klanten dan met een iPad-app. Maar hoe kunnen die mensen je app vinden?
Windows 7 is in twee jaar 500 miljoen keer verkocht. Ter vergelijking: er zijn in totaal nog maar 85 miljoen iPads over de toonbank gegaan. Dat wil dus zeggen dat je met een Windows 8-app een veel groter publiek kan bereiken dan met een iPad-app. Maar hoe kan je ervoor zorgen dat mensen je app vinden en ze ook gaan installeren. We vragen het aan Katrien De Graeve, technisch evangelist bij Microsoft.
- Wees eerst: als je een app voor Windows 8 populair wil maken, moet je vooral eerst zijn. Er is dan nog geen moordende concurrentie en de kans is groter dat mensen jouw app installeren. Eerst zijn heeft ook als gevolg dat je meer tijd hebt om reviews en sterrenquoteringen te krijgen waardoor je app ook in de toekomst makkelijker gedownload wordt.
- Zorg voor mooie beeldjes in de Store. Voorzie screenschots en voorzie er genoeg. Werkt je app in landscape-modus en in portrait-modus, toon dat dan. Toon ook verschillende functies van de app. Hiermee vergroot je de kans dat een potentiële gebruiker besluit dat de app geschikt is voor hem.
- Heeft je app weinig tekst? Vertaal ze dan. Als je een spelletje maakt waarbij er maar weinig tekst is, dan kan je je afzetmarkt vergroten door ook een franse en een Engelse versie te maken. Vertaal ook de beschrijving in de Store en vergeet ook niet de screenshots aan te passen.
- Is je app niet gratis? Voorzie dan een probeerversie. De ervaring met Winfows Phone 7 leert Microsoft dat zo’n probeerversies 70 keer meer geïnstalleerd worden dan als er enkel een betaalde versie is. Die probeerversies resulteren dan in een effectieve verkoop die vijf maal hoger ligt dan als er geen probeerversie is.