Nieuws

Wat vindt de doorsnee gebruiker van Windows 8?

De Amerikaanse online winkel Home Shopping Network heeft een uitgebreide collectie Windows 8-pc’s in hun assortiment opgenomen, en biedt deze aan via hun website.

Het leuke aan de klanten van HSN is dat ze een echte gemeenschap vormen, en graag recensies voor elkaar achterlaten. Bovendien bestaan ze uit een heel ander publiek dan de technologie- en gadgetfanaten wiens oordeel over Windows 8 we al zo vaak gehoord hebben.

Ik was dan ook heel benieuwd om de eerste reacties van de doorsnee gebruiker over Windows 8 te lezen. In totaal heb ik 42 reviews gelezen van drie laaggeprijsde laptops die Windows 8 draaien, één van Acer en twee van Gateway. Alledrie zijn het toestellen voor een prijsbewust publiek.

[related_article id=”161452″]

Deze steekproef is natuurlijk te klein om harde conclusies te maken, maar over het algemeen waren de ervaringen van deze mensen positiever dan ik had verwacht, vooral omdat het om budgethardware gaat.

Houdt van het hele pakket: 21%
Een significant deel van de recensies waren oprecht positief over het totaalpakket (hardware en software). De ervaring werd uitgedrukt in woorden als “geweldig”, “fantastisch” en “ik ben er weg van”. Vermoedelijk is dat toch minstens voor een deel te danken aan het besturingssysteem.

Houdt van Windows 8: 24%
Bijna een op vier reviewers looft expliciet het besturingssysteem Windows 8.

  • “Ik hou van deze laptop. Het is een uitdaging om Windows 8 gewoon te raken, maar eenmaal je eraan gewend bent zal je het geweldig vinden!!!”
  • “De layout van Windows 8 is fantastisch, ik kan alles onmiddellijk zien. De computer heeft zoveel features dat ik na een week nog steeds nieuwe dingen ontdek.”
  • “Windows 8 heeft een beetje een leercurve, maar over het algemeen ben ik er weg van.”
  • “Geweldige machine! Windows 8 is makkelijker te leren dan verwacht.”
  • “Ik vind het geweldig! Het is snel, Windows 8 is best gemakkelijk in gebruik…”


Nog niet overtuigd: 19%
Zoals verwacht zijn er enkele early adopters die de hardware goed vinden, maar verward raken door het nieuwe besturingssysteem. Microsoft hoopt er natuurlijk op dat mensen eventuele ongemakken snel zullen overwinnen.

  • “Windows 8…hier moet je even aan wennen. Het idee om informatie sneller te krijgen is goed, maar er staan standaard niet voldoende programma’s op.”
  • “Tot nu toe zeer goed. Gewoon worden aan Windows 8 zal wel een paar dagen duren!!!”
  • “Ik ben nog niet zeker over Windows 8. Ik heb min of meer door hoe ik het moet gebruiken, maar ik ga nog vaak naar de desktop. Voor mij is dat makkelijker om te navigeren.”


Haat de hardware: 21%
Een van de grootste problemen met het ecosysteem van de pc is dat laaggeprijsde hardware traag, onbetrouwbaar, of slecht ondersteund kan zijn. In mijn steekproef vonden een op vijf kopers het product dat ze gekocht hadden echt niet leuk.

In deze groep had niemand expliciet iets slecht te zeggen over Windows 8. Enkele mensen wezen er op dat ze Windows 8 ook al op andere hardware hadden geprobeerd, en zij staken de trage performantie op de hardware.

Maar als 20 procent (of meer) van je klanten slechts enkele dagen na aankoop al ontevreden is over jouw product, heb je als pc-bouwer een probleem.

Haat Windows 8: 14%
Dit aantal ligt ongeveer in de lijn van wat ik verwachtte, en ligt veel lager dan de doemscenario’s waar sommige Microsoft-watchers stiekem op hoopten.

Microsoft zal wel een zekere terugslag verwacht hebben als gevolg van de beslissing om het besturingssysteem over een hele andere boeg te gooien, en vertrouwde zaken zoals de Start-knop te verwijderen. 6 van de 42 gebruikers uit de steekproef maakten duidelijk dat ze helemaal niet van Windows 8 houden. Voor sommigen kwam dit deels door de combinatie met tragere hardware.

  • “Het startte traag op en het ging soms stroef om tussen apps te wisselen. Ik ben ook niet zo enthousiast over de upgrades die Windows 8 aanbiedt. De enige upgrade voor mij was de schermgrootte. Ik stuur hem waarschijnlijk terug, tenzij ik Windows 8 nog leuk ga vinden. Lijkt me niet waarschijnlijk.”
  • “Ziet er prachtig uit maar na drie dagen kreeg ik een foutmelding. Ik moest resetten. Ik ben dus geen tevreden klant. En ik haat Windows 8. Dank u.”


Hoewel het maar een impressie is, wijst dit mini-onderzoekje duidelijk op die enkele problemen waar Microsoft mee te kampen krijgt.

Ten eerste zijn er een aantal hardwarepartners die durven (budget)producten af te leveren die een significant percentage van de klanten als rommel gaan beschouwen. Misschien kunnen bedrijven als Dell, Lenovo en Samsung hun klanten beter tevreden stellen.

Het tweede probleem is dat Microsoft nieuwe Windows 8-gebruikers moet helpen met het overwinnen van die leercurve. Het is nog niet helemaal duidelijk of ze daar in slagen.

besturingssysteemconsumentmicrosoftnieuwsoordeelsoftwarewindows 8

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken