Nieuws

Facebook verlaagde bereik van pagina’s niet

De afgelopen maanden doken er verscheidene berichten op dat Facebook het bereik van pagina"s verlaagde om "gepromote berichten".. te promoten. Maar daar is niks van waar.

Techcrunch ging op zoek naar de echte reden van het verlaagde bereik van de pagina"s die klagen, omdat lang niet alle pagina"s last hadden. In tegendeel: sommige pagina"s hadden plots een hoger bereik dan voorheen.

Sowieso haalde een update van een pagina per bericht maar een fractie van het aantal likes. Dat was zo al voordat Facebook gepromote berichten invoerde, en dat is nog steeds zo.

Enkele pagina"s, zoals de pagina van Dangerous Minds, haalden sinds september plots een veel lager bereik. Toevallig heeft Facebook in september ook een reeks updates uitgebracht, waaronder een verder uitgebreide uitrol van het berichtenpromotiesysteem.

Doordat Dangerous Minds verkeerde conclusies trok is er een hele heisa ontstaan, maar was dat nodig? Dangerous Minds publiceerde een open brief getiteld "Facebook: I want my friends back", en nieuwssites zoals Ars Technica namen dat dan over als waarheid.

De waarheid: Google

Waar Dangerous Minds geen rekening mee hield was dat Facebook een nieuw EdgeRank-systeem introduceerde. Met EdgeRank worden relevante berichten vaker weergegeven dan berichten waarop je zelf zelden reageert of waarop veel andere Facebook-gebruikers hebben gemeld dat het spam is.

Een Facebookpagina die vaak spammeldingen ontvangt zal veel minder vaak opduiken in je nieuwsoverzicht dan een pagina die wekelijks één bericht plaatst en daarop veel reacties mag ontvangen.

Tegelijkertijd plaatste Facebook de knop om spam te melden beter in het zicht. Als logisch gevolg kreeg Facebook veel meer spammeldingen waarop het zich kon baseren. Pagina"s die aggressieve reclame gebruiken – elk uur een bericht "koop nu onze producten" of een automatische nieuwsfeed met tientallen berichten per dag – kregen zo minder prominente posities in het nieuwsoverzicht of werden helemaal weggelaten.

Ook Google gebruikt een soortgelijk systeem om zoekresultaten beter weer te geven. Websites die niet relevant zijn worden zo lager weergegeven in de zoekresultaten.

Het officiële antwoord

Will Cathcart, productmanager bij Facebook, vertelde Techcrunch het volgende:

"We maakten in september een relatief grote aanpassing aan het waarderingssysteem waardoor we probeerden de hoeveelheid spam voor Facebook-gebruikers te verminderen. We gebruiken nu spammeldingen om pagina"s of apps die veel spam genereren te bestrijden. Om spam te verminderen verlaagden we het bereik van deze pagina"s, zodat ze minder mensen zouden lastigvallen. Verder proberen we nu om op individueel niveau te bepalen of een bericht relevant is. Pagina"s waar je waarschijnlijk geen boodschap aan hebt zullen niet worden weergegeven in je nieuwsoverzicht."

Op de vraag of Facebook het bereik manipuleerde ten voordelen van gesponsorde berichten of gepromote updates kreeg Techcrunch een regelrechte "nee". "Pagina"s halen nog steeds een gemiddeld bereik van zestien procent".

gepromootgeruchtinternetmedianieuwspromoted

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken