Apple geeft werknemers meer vrijheid
In Silicon Valley is Apple een beetje de vreemde eend in de bijt wanneer het aankomt op het voorzien van extra’s voor de werknemers. Maar daar lijkt nu stilaan verandering in te komen.
Steve Jobs geloofde dat de mogelijkheid om deel uit te maken van Apple, en mee te werken aan de populaire iProducten, voldoende was om een werknemer aan het bedrijf te binden. Extra"s zoals gratis maaltijden, die bijvoorbeeld concurrent Google wel voor zijn personeel voorziet, waren bij Apple overbodig.
Nieuwe wind
Sinds het overlijden van Jobs blaast er echter een nieuwe wind door het bedrijf in Cupertino, en opvolger Tim Cook lijkt van Apple een meer werknemer-vriendelijke omgeving te willen maken. Zo heeft hij bijvoorbeeld werknemerskortingen op Apple-producten ingevoerd, en looft hij zijn personeel regelmatig tijdens persevenementen.
[related_article id=”158256″]
De Wall Street Journal schrijft nu over het initiatief “Blue Sky”, dat een nieuwe stap zet in deze richting. Het biedt werknemers meer ruimte om hun eigen ding te doen, en nieuwe ideeën tot stand te brengen. Vergelijk het met een beperkte versie van Googles “20% time”, dat werknemers de kans geeft om een vijfde van hun tijd te spenderen aan projecten buiten hun normale verantwoordelijkheden.
De bedrijfscultuur van Apple is niet meteen eentje waarin de werknemer veel ruimte krijgt voor eigen initiatieven. Over het algemeen worden teams georganiseerd rond een beperkt aantal projecten, die vanuit de top worden beslist. Het “Blue Sky”-initiatief houdt nu net in dat een kleine groep werknemers de kans krijgt om een aantal weken aan een ‘hobbyproject’ te werken.
Apple lijkt aan te voelen dat het wat meer moet teruggeven, wil het zijn werknemers niet verliezen aan andere technologiebedrijven, die bovenop een gelijkaardige verloning nog enkele andere aantrekkelijke voorwaarden bieden.
Bovendien wordt de competitieve druk van deze rivaliserende bedrijven steeds groter. Apple zag zijn beurswaarde deze week met 23 procent dalen ten opzichte van het hoogtepunt in september, ondanks de lancering van de iPhone 5 en iPad mini. De iPhone lijkt stilaan zijn plafond te bereiken, en de vraag rijst wanneer Apple eindelijk met the next big thing aan komt zetten.
Dit alles zou wel eens een psychologisch effect kunnen hebben op de anders zo loyale Apple-medewerkers.