Nieuws

Kan je sociaal zijn in B2B?

Dat sociale media cruciaal zijn voor een goed contact met de consument hoeven we u niet te vertellen. Maar kan je sociale media ook inzetten voor B2B? Facebooken we binnenkort met zakelijke klanten, of houden we het op een LinkedIn groep?

“Je moet met specifieke en praktische aspecten rekening houden omdat je doelgroep een ander internetgebruik heeft dan consumenten” zegt Goedele Soetemans, zelfstandig social media- en PR-consulent .

“Richt je je bijvoorbeeld op een salespubliek dat vaak op de baan is, of op een publiek dat vaak achter de computer zit? En wat is het professioneel social media gebruik van die mensen?”

LinkedIn
De usual suspect voor zakelijke social media is LinkedIn. Dit netwerk richt zich uitsluitend op professionele gebruikers en heeft dus ook meer plaats voor zakelijke discussie en het delen van zakelijk gerichte content. Maar wie echt iets wil doen met sociale media, moet breder gaan.

YouTube
Telenet heeft zowel voor consumenten als professionelen een twitterhelpdesk waar het proactief zoekt naar gebruikers met problemen en vervolgens een antwoord geeft.

Verder gebruikt het YouTube om gerichte reclamefilmpjes te maken naar zelfstandigen en kmo’s. Verwacht hier geen duizenden kijkers, maar met een goed gerichte mailing of andere marketingactie geef je een klein publiek zo een zeer gerichte reclamespot, wat soms beter werkt dan een algemene spot op radio of tv.

Geen verkoopskanaal
Softwarebedrijf RealDolmen is ook actief op sociale media al ligt de nadruk niet op verkoop, wel op branding, awareness en weten wat men over je zegt.

Dat sociale media geen direct verkoopkanaal zijn beaamt ook Muriel Reyserhove, marketingverantwoordelijke bij Edan Business Solutions. Zij hebben klanten in onder meer de distrubutie- voedings- en sportsector.

“Die mensen zitten bijna niet op twitter op enkele uitzonderingen na. Wel is het een geschikt communicatiekanaal naar partners toe. Wij werken nauw samen met Microsoft en vaak is het makkelijker om naar iemand te twitteren dan om de telefoon te nemen.”

Geef antwoord
De boodschap die we regelmatig horen is dat u op voorhand best goed nadenkt over wat u wel of niet doet. Zo betekent sociaal ook dat u moet openstaan voor uw klanten of partners. “Sociale media draait om tweerichtingsverkeer,” zegt Soetemans. “Wees bereid om vragen te beantwoorden.”

Kies je kanalen ook naargelang je doelgroep. Wie in de modesector werkt kan ongetwijfeld meer aanvangen met Pinterest dan met een whitepaper. Voor een CRM-ontwikkelaar is dat eerder omgekeerd.

Soetemans legt tot slot de nadruk op een strategie voor heel het bedrijf. “Verwerk de social media kanalen doorheen heel het bedrijf. Het is een inspanning van verschillende afdelingen die goed zijn voor de sales, maar even goed voor HR om de juiste kandidaten te vinden.”

Revolutionaire B2B social media implementaties lijken er voorlopig nog niet te zijn in ons land. Al is er zeker ruimte voor. Het blijft zoeken naar de heilige graal, al zal die er wel komen naarmate meer bedrijven in de B2B-sector vriendschap sluiten met sociale media.

b2bcommunicatieedamlinkedinnieuwsrealdolmenreputatiereyershovesoetemanstrendsyoutube

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken