Vermorzelen telefooncamera’s de klassieke camera’s?
Mijn eerste digitale camera had de volle zes megapixels, een van de duurdere point-en-shoot-modellen destijds. Vandaag heeft de nieuwe iPhone 5 een iSight-camera van 8 megapixels die ook HD-video kan opnemen en waarmee je kan videobellen over het internet. Wat is het gevolg van al die camera’s in mobiele telefoons nu voor de verkopers van compactcamera’s? Het ziet er volgens AFP alvast niet lief uit:
Net zoals digitale camera’s zowat de hele filmrolletjesmarkt hebben vernield, zo zien we nu een verschuiving naar smartphonecamera’s. Daar lijdt de voornamelijk Japanse camerasector onder, bedrijven zoals Canon, Olympus, Sony en Nikon.
“Het is mogelijk dat we nu het begin zien van de ineenstorting van de markt voor compactcamera’s”, zegt Nobuo Kurahashi, analist voor financiëel analysebureau Mizuho Investors Securities.
Cijfers van de Japanse Camera and Imaging Products Association geven een soortgelijk beeld als de dystopische voorspelling van de analist.
De wereldwijde verkoop van digitale camera’s is tegenover vorig jaar met 42 procent naar beneden getuimeld in september naar 7,58 miljoen stuks. De compactcamera’s doen het nog slechter met een terugval van 48 procent.
Camerabedrijven kunnen die slechte cijfers ten dele afschuiven op een Chinese boycot van Japanse producten en een zwakkere Europese markt. Maar dan zou je de impact van de smartphoneverkoop over het hoofd zien.
Afgelopen december bracht NPD Group een rapport uit over het percentage foto’s dat in de VS met een smartphone gemaakt werd. In 2010 kwamen 17 procent van de foto’s uit een smartphone, in 2011 was dat 27 procent. En dat aantal zal nog stijgen naarmate de camera’s in smartphones erop vooruit gaan. Intussen viel het aantal foto’s gemaakt met een camera terug van 52 tot 44 procent.
Maar er is niet alleen maar slecht nieuws voor de cameramakers. Point-and-shootcamera’s zien dan wel een verkoopsdip, de dure modellen met verwisselbare lenzen verloren maar 7,8 procent tegenover verleden jaar. Er is op zijn minst al een interesse van professionals en hobbyisten.
Een ander onderzoek uit 2011 van NPD Group toonde aan dat 46 procent van de Amerikanen meer dan 300 dollar wil uitgeven aan hun volgende camera, een stijging tegenover de 37 procent in 2010.
Voor de cameramakers is innovatie een must, want ze verliezen aan een groot tempo klanten aan de smartphonemakers.