Nieuws

De nieuwe iMac onder de loep

iFixit heeft recent de nieuwe iMac opengeschroefd. Het grootste deel van het verslag ging over de locatie waar het toestel is gemaakt. Maar er werden ook enkele interessante dingen ontdekt.

Veel websites hebben zich gefocust op het feit dat de achterkant van de iMac een interessant label had: "Designed by Apple in Californië, Assembled in USA". Er was meer dan voldoende speculatie over het feit dat Apple terug machines assembleert in de VS. Of Apple een fabriek had gebouwd. Of dat het een custom-built of standaardmodel was. Gemaakt of refurbished; Zelfs speculaties over een onbekende Mexicaan die de toestellen maakte.

Geen van die verhalen legden de focus op de nieuwe iMac hardware en de implicaties die bij herstel en aankoop kunnen optreden. Het model was het basismodel in de nieuwe reeks.

[related_article id=”158256″]

Om te beginnen is het scherm van het nieuwe iMac-model gelijmd. Vroeger werd het op zijn plaats gehouden door magneten. Hierdoor wordt de nieuwe iMac lastig om zelf te repareren – om niet te zeggen onmogelijk om zelf te repareren. Het RAM-geheugen, de harde schijf en de CPU zijn upgradebaar, maar er is aanzienlijk veel werk nodig om die klus te klaren.

Als je dit toestel koopt zorg je er best voor dat je alles wat je wil standaard wordt geleverd. Personen die hun iMac zelf willen upgraden zullen alles uit elkaar moeten halen om aan de standaardonderdelen te komen.

Wat het moederbord betreft wijst iFixit op een gat in het moederbord dat bedoeld is voor de Fusion Drive.

"We kochten een basisversie van de nieuwe iMac. We gaan er van uit dat de duurdere versie – die met de Fusion Drive – een vastgesoldeerde connector heeft op die plaats en een 128GB SSD krijgt geïnstalleerd in het gat."

Ook de harde schijf in de nieuwe iMac is interessant. Apple plaatst nu 2,5" laptop-HDDs in zijn iMacs. In eerdere iMac-versies was dat nog steeds een 3.5" harde schijf. De iFixit-versie had een capaciteit van één terabyte.

Verder is er op de foto"s een rubberachtige behuizing te zien die lichtjes is vastgelijmd aan de randen van de harde schijf onder de twee plastic randen.

"Het ontwerp is zeer verschillend met eerdere ontwerpen in oudere iMacs. Doordat de nieuwe onderdelen dichter op elkaar zitten dan bij eerdere edities van de iMac kunnen kleine vibraties ontstaan die naar andere onderdelen kunnen doortrillen. De rubberen behuizing moeten de trillingen dempen van de harde schijf zodat ze niet worden doorgestuurd naar de rest van het systeem" weet iFixit te zeggen.

Deze opmerking lijkt me speculatie, maar het kan kloppen. Er zijn geruchten dat de microtrilling van een harde schijf negatieve gevolgen kan hebben in servers waardoor serverfabrikanten speciale behuizingen inbouwden voor harde schijven in serverrekken en behuizingen. Het onderzoek werd destijds uitgevoerd met een reeks schijven die gelijktijdig actief waren. Maar kan één enkele schijf schade veroorzaken?

Misschien is de rubberen rand onder de schijf bedoeld voor de luchtstroom in de nieuwe iMac. Het artikel van iFixit spreekt van één grote ventilator in plaats van drie kleinere ventilatoren. De rubberen voetjes waren enkel aan de rand van de schijf geplaatst, zodat het grotere vlak met elektronica open bleef voor lucht.

Voor meer informatie bekijk je best iFixit"s artikel. Het is verschrikkelijk, zoals gewoonlijk.

applehardwareimacmacnieuwsosx

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Het is Black Friday bij bol.com!

Het is Black Friday bij bol.com!

Deals scoren