Verkoop Windows 8-licenties vertaalt zich niet in gebruik

De goede verkoopscijfers die Microsoft vrijgaf over Windows 8 vertalen zich niet in gebruik. Windows 7 werd zijn de eerste maand meer gebruikt.
Een nieuw rapport laat uitschijnen dat het gebruik van Windows 8 achterblijft op dat van Windows 7 in zijn eerste maand, zegt internetmeetbedrijf StatCounter. Microsofts besturingssysteem Windows 8 heeft een internetaandeel van 1,31 procent gehaald tegen 26 november 2012. Bij Windows 7 was dat nog 4,93 procent in de eerste maand na lancering in 2009.
“Microsoft heeft een verkoopscijfer van 40 miljoen verkochte exemplaren openbaar gemaakt, maar dat kan niet vertaald worden in de gebruikscijfers,” zegt StatCounterbaas Aodhan Cullen. “Een mogelijke verklaring is dat veel computerbouwers de licenties hebben gekocht en dat de echte verkoop aan gebruikers pas in de kerstperiode piekt.”
[related_article id=”161452″]
Maar er is niet alleen slecht nieuws. Terwijl Windows 8 achterblijft op Windows 7, groeit het wel sneller. Die gegevens zijn wel niet echt representatief, want de lancering van Windows 8 gebeurde in de periode van orkaan Sandy, iets wat het internetgebruik fel heeft verstoord.
StatCounters gegevens zijn gebaseerd op 15 miljard pageviews per maand op meer dan drie miljoen websites. Stacounter is trouwens niet de eerste webmeter die opmerkt dat Windows 8 minder snel start dan Windows 7. Ook Net Applications heeft data vrijgegeven die gelijklopen met die van StatCounter.
De reacties van pers en kopers op Windows 8 is erg gemengd. Het nieuwe besturingssysteem is even snel als Windows 7 en stabieler dan Windows 7 en Windows XP, maar de interface wordt door usability-experts omschreven als verwarrend en teleurstellend.
Combineer dit met het feit dat er geen echt goeie reden is om de overstap te maken, en je hebt de verklaring voor de tragere start.
Er is ook het problem van de stagnerende pc-markt. Microsoft leunt op hardwarepartners om zijn besturingssysteem bij consumenten te krijgen. Maar de verkoop staat onder druk door tablets en smartphones. En dus richt Microsoft zich op de upgrades om mensen naar eht nieuwe platform te lokken.











