Helft winst appstore gaat naar kleine groep gamesmakers
Een piepklein groepje appontwikkelaars strijkt de helft van de winst op in appwinkels als Google Play en iOS App Store, blijkt uit recent onderzoek van Canalys.
De marktonderzoeker keek in de eerste twintig dagen van november naar de winstverdeling bij appmakers en concludeerde dat een klein groepje van 25 ontwikkelstudio’s er vandoor gaat met een flinke hap van de winst.
In die periode verdienden zij 60 miljoen dollar aan betaalde downloads en aankopen vanuit de apps, terwijl de totaalopbrengsten rond de 120 miljoen dollar lagen.
Het zijn voornamelijk Amerikaanse spelstudio’s die goed verdienen aan apps. Bedrijven als Disney, Electronic Arts, Rovio en Zynga maken het leeuwendeel uit van deze kleine ‘appelite’, terwijl alleen radiodienst Pandora Radio wist door te dringen tot de top 25 van deze topverdieners.
[related_article id=”158662″]
Kwantiteit telt
“Een deel van het verhaal is hier dat succesvolle spelontwikkelaars bijna zonder uitzondering meerdere titels aanbieden die inkomsten opleveren”, zegt analist Chris Jones. Zo heeft Zynga liefst 15 titels in de top 300 van best verdienende apps in Apples App Store, terwijl het Finse Rovio telkens nieuwe varianten van zijn Angry Birds-serie ontwikkelt om geld binnen te halen.
Het is een bekend gegeven dat het merendeel van de winst afkomstig uit appwinkels in handen is van een kleine elite. Maar in het afgelopen jaar, zo schrijft TechCrunch, is er een steeds grotere groep van ‘middenklassers’ onder de appontwikkelaars.
Onderzoeksbureau Flurry publiceerde afgelopen augustus een rapport dat meer aandacht heeft voor de kleinere spelers in de populaire appmarkt. Flurry bekeek gegevens van liefst 200.000 apps en vergeleek daarbij inkomsten van 2012 en vorige jaren.
Apps blijven scoren
Daaruit blijkt dat het overgrote deel van de winst afkomstig is uit betaalde apps en aankopen binnen die apps, terwijl advertentieinkomsten verantwoordelijk zijn voor grofweg 20 procent van de buit.
Ook is het zo dat de winstcijfers in appland nog altijd explosief stijgen. Terwijl in 2011 nog 5,4 miljard dollar werd verdiend door de groep iOS- en Android-ontwikkelaars die Flurry onderzocht, zal dat bedrag volgens zijn voorspellingen in 2012 zijn gestegen met liefst 60 procent.
Groeiende middenklasse
Als Flurry puur kijkt naar de inkomstenverdeling afkomstig uit betaalde apps en appaankopen, wordt een interessante trend zichtbaar (zie onder).
Tussen 2010 en 2012 is het winstaandeel van de top 25 beste appverkopers flink gedaald, terwijl de groep ontwikkelaars die het niet in top 100 halen juist veel groter is geworden.
Wie alleen de steekproef van Canalys te zien krijgt, zal denken dat er voor honderdduizenden appontwikkelaars geen droog brood te verdienen valt met het bouwen van mobiele apps voor smartphones en tablets.
Maar als we iets dieper kijken, blijkt dus dat de kloof tussen topverdieners en de middenmoot steeds kleiner wordt. Die nivellering, samen met de sterk stijgende winst uit appverkopen, aankopen binnen apps en advertentieinkomsten, maakt dat de situatie er vrij rooskleurig uitziet voor het gros van de ontwikkelaars.