Nieuws

Hoe herken je een betrouwbare website?

Zou Abercrombie & Fitch in België online verkopen? Met die vraag googelde ik op Abercrombie Brussel. Het tweede resultaat leek de legitieme site. De huisstijl van het merk klopte, inclusief de afgetrainde mannenlichamen die me meer intimideren dan aanmoedigen om te kopen.

Maar dan merk je dat er iets niet klopt. De prijzen zijn te goedkoop, zelfs voor het web. Een fysiek adres bleek er evenmin te zijn. Na vijf minuten rondkijken merkte ik dat ook de beveiligingslogo’s van de site slechts een afbeelding waren. De site in kwestie is niets meer dan een poging om mensen op te lichten, of om namaak te verkopen.

Nagemaakte websites zijn een plaag voor bekende merken, maar evenzeer voor de consument die snel en betrouwbaar iets wil kopen. Gelukkig zijn er enkele eenvoudige zaken die u in acht kunt nemen.

[related_article id=”161920″]

1) Google-ranking is niet alles
De kans is groot dat een malafide site op bepaalde zoektermen bovenaan in Google staat. In dit geval stond de url op de tweede plaats, waar de officiële website pas vierde verscheen.

2) You spreek Nederland?
“koop meer, sparen meer”, “Dit is koel en mooi, het is de beste manier om de individualiteit verklaring af te leggen” en (naar onze mening de mooiste) “Abercrombie and Fitch verwelkomd in haar opgewonden Belgische fans.”

Een site in correct Nederlands is geen garantie op betrouwbaarheid, maar wanneer de site van een bekend merk u zo gebrekkig aanspreekt dan zit u waarschijnlijk verkeerd.

3) Controleer op DNS.be
DNS.be is de beheerder van de .be websites. Op hun site kan je heel snel een .be-site ingeven en vervolgens opvragen wie ze heeft geregistreerd. Voor Nederlandse websites kan dit op SIDN.nl

4) Ga internationaal
Ken je de Amerikaanse of wereldwijde site van een merk? Ga dan eerst naar daar en kijk naar welke site zij je doorverwijzen om te kopen in België.

5) Controleer het certificaat
Een website die zijn gegevens beveiligt gebruikt daarvoor een digitaal informatiecertificaat. “Meestal vind je dit door op het hangslot te klikken dat verschijn in de URL-balk” zegt Jacobs Van Bullguard.

Frederic Boullard van Symantec bevestigt dat. “Klanten moeten er op letten dat de site van http:// naar https:// gaat wanneer er gegevens worden uitgewisseld.” Vaak wordt een deel van de URL dan groen. Een logo van een beveiligingsspecialist op de site is vlot na te maken.


 

6) De juiste URL
www.nike.com.shop7.tk is niet de site van Nike en microsoft.wind0ws.com is niet die van Microsoft. Ga altijd na of de URL wel echt is wat je dacht.

“Kijk hiervoor naar alles wat zich voor de erste ‘/’ bevindt.” zegt Martin Jacobs van Bullguard. Het is niet omdat er .com achter staat, dat dat het domein is. Zo geeft hij het voorbeeld van https://www.paypal.com.ro.cgi-bin.webscr.obscurejuspurchasedomain.com/webscr?cmd=_login-processing&login_cmd=_login-done&login_access=1355929670 waar je helemaal niet naar PayPal maar naar obscurejustpurchaseddomain.com surft.

7) Laat je niet lokken
Het is een oude truc, maar wel een die nog te vaak lukt. Je krijgt een e-mail zogezegd van het bedrijf waar je klant bent. Zij waarschuwen er voor dat je moet inloggen of je bent je account krijgt.

De link waar je op klikt lokt je echter naar een valse website waar je door het inloggen net je gegevens prijsgeeft aan internetcriminelen.

8) Link naar de echte wereld
“Staat er een fysiek adres op de site? Is er een BTW-nummer, wat verplicht is in België?” Volgens Bart De Waele, CEO van creatief bureau Wijs is de verwijzing naar een fysieke winkel een pluspunt als het op geloofwaardigheid aankomt.

“Wij adviseren onze klanten om het zo fysiek mogelijk te maken. Plaats een foto van je gebouw en gebruik referenties van echte klanten.”

9) Hou het realistisch
Zijn de tevreden klanten op de site picture perfect? Dat is wel heel mooi meegenomen. “Dit noemen we het Blair Witch project,” zegt De Waele. “Te afgelikte foto’s zijn niet ideaal. Gebruik echte beelden die niet enorm perfect zijn. Zoek een goed evenwicht tussen professionalisme en realiteit.”

10) Wat zegt de rest?
“De echte lakmoestest zit hem in sociale media en google. Een site kan je faken maar wat anderen over u zeggen meestal niet.” Aldus Dewaele. Daarmee doelt hij op gebruikers op Twitter, Facebook of Google die zich al dan niet positief uitlaten over de webshop of site in kwestie. “Als er niemand over een site spreekt, dan klopt er iets niet.”

Waterdicht is het nooit
We kunnen u talloze tips geven om de betrouwbaarheid van een website snel en eenvoudig te controleren. Maar perfect is dat nooit. “Als er een waterdichte checklist zou zijn voor een geloofwaardige website, dan zouden spammers en criminelen als eersten die lijst volgen” zegt Bart De Waele van Wijs.

Zo verwijst hij naar een Amsterdams Marketingbedrijf dat zogezegd online viagra verkocht. Via SEO en specifieke campagnes werd er volk gelokt die op het einde van hun aankoop te zien kregen hoe makkelijk ze werden opgelicht.

Gezond verstand lijkt op het internet nog steeds de beste barometer om iets te vertrouwen. Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is het dat waarschijnlijk ook.

abercrombiebetrouwbaarheidbeveiligingboullardbullguardcertificaatde waeledns.befitchhelpjacobskledingwinkelretailsymantectrendswebshopwebsitewijs

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken