Instagram en Facebook verliezen actieve gebruikers
Een rel rondom gebruiksvoorwaarden pakt rampzalig uit voor Instagram. In krap een maand tijd raakt het de helft van zijn meest actieve gebruikers kwijt. En ook Britse Facebook lopen weg.
2013 begint niet best voor Facebook. Uit een telling van onderzoeksbureau SocialBakers blijkt dat afgelopen december in Groot Brittannië zo’n 600.000 gebruikers minder inlogden dan normaal het geval is. Het Europese land heeft, op Amerika na, het hoogste percentage van de bevolking ter wereld dat lid is van de site.
Moe van Facebook
Analisten zien dit als een bewijs van ‘Facebookmoeheid’, een verschijnsel waarbij gebruikers van de netwerksite aangeven dat ze te veel vrienden hebben en als gevolg steeds minder vaak updates plaatsen of de site zelfs vaarwel zeggen.
Facebook bestrijdt de cijfers en zegt tegen DailyMail dat SocialBakers zich baseert op de verkeerde gegevens.
“Sommige van deze bedrijven gebruiken data die is afgeleid van onze advertentietool, die ruime schattingen geeft van het bereik van Facebook-advertenties en dus niet is bedoeld om de algehele groei van Facebook te meten”, zegt de site. Volgens Facebook is het aantal Britse gebruikers juist gestegen.
Vertrouwensbreuk
Hoewel de terugloop van Britse Facebookgebruikers nog te betwijfelen valt, is de val van Instagram moeilijker te ontkennen. Uit cijfers van AppStats van de afgelopen maand is het aantal dagelijkse gebruikers spectaculair gedaald, van 16,3 miljoen naar 7,6 miljoen.
Voor alle duidelijkheid: Het gaat hier dus niet niet om het aantal maandelijkse gebruikers, dat nog steeds langzaam groeit. Maar het laat duidelijk zien dat veel Instagrammers van het eerste uur het vertrouwen kwijt zijn in hun favoriete fotodienst, na het schandaal rondom gewijzigde gebruiksvoorwaarden vlak voor kerst.
Instagram besloot toen om op te nemen dat de fotodienst het recht had om de foto’s van zijn leden door te mogen verkopen. De gebruikers kwamen in opstand en het eindresultaat was dat de dienst de wijziging terugdraaide.
De dalende cijfers betekenen niet automatisch dat Facebook over zijn hoogste punt heen is. Het Amerikaanse bedrijf geeft zelf aan dat ze in 2013 nog eens een miljard nieuwe gebruikers willen toevoegen. Die nieuwe leden moeten vooral komen uit opkomende landen als India.
Maar Facebook vaart wel bij gebruikers die zijn diensten dagelijks gebruiken, die op hun beurt meer advertenties in beeld krijgen die het bedrijf oplepelt .
Als de eerder aangegeven ‘Facebookmoeheid’ aanhoudt bj zowel de netwerksite en Instagram, kan dat funest zijn voor zijn inkomstenmodel.