SEO-tips voor Facebook Graph Search
Facebook lanceert met Graph Search een nieuwe zoekmachine. En dan moet je als SEO-verantwoordelijke zorgen dat je bedrijf ook daar goed uit de verf komt. Een paar tips helpen
Met Facebook Graph Search zal een Facebooklid vragen kunnen stellen als ‘Waar in Brussel zijn mijn vrienden al gaan eten’ om restauranttips te krijgen. Je kan ook zoeken naar ‘Hotels in de buurt van het Van Goghmuseum’ of ‘tv-programma’s die mijn vrienden leuk vinden’.
De dienst zelf is vandaag in een beperkte bèta en wordt geleidelijk aan uitgerold. Wanneer dat in de Benelux zal zijn is nog niet bekend vandaag. Wel weten we al dat de zoekmachine op Facebook te zien zal zijn als een grotere zoekbalk bovenaan elke pagina.
Wat moet je weten over Graph Search?
- De zoekbalk geeft je de belangrijkste zoeksuggesties en bevat mensen, Pagina’s, apps, plaatsen, groepen en gesuggereerde zoektermen. Mensen kunnen zoeken naar restaurants in hun buurt, hotels op plaatsen waar ze heen willen reizen en foto’s gepost door Pagina’s die ze leuk vinden.
- De zoeksuggesties leiden mensen tot een unieke resultatenpagina. De resultaten zijn gebaseerd op factoren zoals de informatie die je bedrijf op Facebook deelt en de connecties van de mensen die zoeken.
- Zoekopdrachten in Facebook Graph Search kunnen ook zoekopdrachten op het internet suggereren. Dat gebeurt met Bing, de zoakmachine van Microsoft en ernaast verschijnen advertenties die door Bing geserveerd worden.
- Pagina’s en apps kunnen nog steeds gesponsorde resultaten gebruiken die verschijnen of de gebruiker nu Graph Search heeft of niet.
Wat je hier vooral uit moet onthouden is dat Graph Search Pagina’s en plaatsen anders behandelt. Je moet dus niet noodzakelijk een Facebookpagina onderhouden om in Graph Search op te duiken. Geregistreerd zijn als een ‘plaats’ in Facebook (en massa’s check-ins) kan voldoende zijn.
Tips voor SEO-verantwoordelijken
Als verantwoordelijke voor SEO of sociale media in een bedrijf heb je bij Facebook de meeste controle over de Facebookpagina van je bedrijf. Dus daar kan je ook het beste gaan optimaliseren. Zo raadt Facebook aan om je pagina volledig en up-to-date te houden. De volgende tips komen rechtstreeks van Facebook zelf.
- De naam, categorie, gepersonaliseerde URL en informatie die je deelt in de ‘about’-afdeling helpen mensen om je bedrijf te vinden.
- Als je een locatie hebt, vul dan je adres in zodat je als resultaat opduikt als iemand zoekt voor een specifieke locatie.
- Mik op de juiste fans voor je pagina en geef je fans een reden tot interactie met je content op een permanente basis.
- Je kan hier meer lezen over het verwerven van fans en de beste manieren van publiceren.