Belgische gamers kopen minder games uit een doosje
Er werden in België tijdens het afgelopen jaar zo’n zes miljoen ‘boxed’ games verkocht, goed voor een omzet van bijna 200 miljoen euro. Dat heeft BEA Interactive, de vereniging die uitgevers van videospellen vertegenwoordigt in België, bekendgemaakt.
Met ‘boxed’ games doelt BEA Interactive op spellen die op een fysieke drager worden verkocht. Die formule moet echter steeds meer aan belang inboeten, omdat veel gamers hun videospellen via appwinkels of online platformen aankopen.
Dat blijkt ook uit de jaarcijfers die BEA Interactive heeft gepresenteerd. De omzet van ‘boxed’ games is met 9,8 procent gedaald ten opzichte van 2011. De verkoop van consolegames kent de belangrijkste daling (10 procent), terwijl de verkoop van ‘boxed’ pc-games voorlopig minder sterk daalt (4 procent).
Naast de populariteit van verschillende platformen die de spellen als download aanbieden, werden er in 2012 ook gewoon minder titels op de markt gebracht in vergelijking met het jaar ervoor.
Meer dan 80 procent van de verkochte ‘boxed’ games waren bestemd voor de console. De Belgische consolegamer kiest vooral voor games die geschikt zijn voor alle leeftijden, terwijl de pc-gamer de voorkeur geeft aan actie- en simulatiegames.
De top tien van best verkochte games verschilt dan ook voor console en pc.