Nieuws

Werken bij Apple: Innovatie door burnout?

Medewerkers delen hun ervaringen over hun tijd bij het computerbedrijf. Werken voor Apple opent deuren, maar tegen welke prijs?

Hoe is het eigenlijk écht om te werken voor een van ‘s werelds meest bekende technologiebedrijven? Apple-medewerkers delen hun ervaringen.

Volgens een heel aantal reviews op Glassdoor heb je mooie vooruitzichten als je “Apple” op je CV kan zetten. Maar de hoge mate van geheimhouding en een werken-tot-je-erbij-neervalt cultuur kunnen resulteren in ontevreden werknemers.

[related_article id=”158256″]

Hoewel veel werknemers zeggen dat werken voor de computerreus spannend en uitdagend is, is het glazen plafond nagenoeg onbreekbaar. Dat wordt ook niet echt geholpen door de geheimdoenerij van het management. Velen zeggen dat het moeilijk is om voldoening te putten uit wat je doet, als je niet helemaal zeker bent waar je aan werkt.

Een aantal commentaren suggereren dat Apple niet het meeste haalt uit haar werknemers, omdat er weinig kansen zijn om verder te klimmen op de bedrijfsladder. Zoals een werknemer het stelt: “Als je van een verkoopsfunctie  naar een bedrijfsfunctie wil opklimmen, blijf dan maar verder dromen.”

Een interessante trend in de reviews is het aantal medewerkers dat met een burnout te kampen krijgt. Een voormalig marketing manager uit Londen zei dat er een “tendens is om mensen tot hun breekpunt te laten werken, vooraleer ze ondersteuning krijgen”. Een huidige manager ondersteunt die commentaar en voegt daar aan toe dat er een bestaand “gevaar voor burnout” is.

Bovendien staat de “hebzucht” van Apple soms in de weg voor meer nobele waarden, zoals technologische kwaliteit en het toevoegen van menselijke kennis en trots aan producten.

Misschien kunnen de terugkomende klachten over het gebrek aan een balans tussen werk en leven opgelost worden, door een pagina uit Googles boek te lezen.  Als een vaste speler in Fortune’s “100 Best Companies to Work For”; heeft de techgigant een wetenschappelijk departement neergezet, met een focus op het tevreden houden van werknemers. En dat gaat verder dan het aanbieden van warme maaltijden en een sportzaal.

Een voormalig manager zegt dat starters “voor een korte periode bij Apple werken, en dan die ervaring op hun CV gebruiken om deuren te openen”.

Maar het is niet allemaal kommer en kwel voor de iPad- en iPhone-bouwer. 94 procent van de Apple-medewerkers op de website zijn tevreden over Steve Jobs’ vervanger. Misschien hopen ze dat Tim Cook het tij zal keren.

Appleburnoutbusinessnieuwstevredenheidwerkwerknemerszakelijk

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken