YouTube wil eigen muziekstreamdienst
YouTube zou dit jaar nog met een eigen muziekstreamdienst op de proppen komen. Dat meldt Fortune op basis van bronnen uit de muziekindustrie en een contactpersoon bij Google.
De dienst zou het traditionele model volgen dat we ondertussen ook al kennen van Spotify en anderen: een gratis aanbod dat ondersteund wordt door advertenties enerzijds en een betaalde abonnementsformule zonder reclame anderzijds.
[related_article id=”158901″]
Het is voor de muziekindustrie nog niet helemaal duidelijk welke formule beter is. Meer gebruikers leunen naar de gratis formule, maar bij een abonnement wordt er actief voor de muziek betaald. Veel mensen gebruiken YouTube nu al om naar muziek te luisteren en het vormt dan ook een ideaal platform om met beide formules te experimenteren.
De markt van muziekstreamdiensten is een druk bevochten terrein, met heel wat concurrentie. Spotify is momenteel de meest dominante speler, met wereldwijd 5 miljoen betalende abonnees. Maar YouTube heeft met meer dan 800 miljoen maandelijkse bezoekers een veel groter bereik. Het zou dus een erg lucratieve speeltuin kunnen blijken voor de muziekindustrie.
Naast een streamdienst voor YouTube, zou Google naar verluidt ook werken aan een gelijkaardige dienst voor Google Play. In het huidige model moet je de muziek nog aanschaffen. In België is het wel nog steeds niet mogelijk om via Google Play muziek te kopen.