Nieuws

Pinterest mikt op bedrijven met analysetools

Het populaire online beeldenprikbord Pinterest brengt een hele resem analysetools uit om ook zakelijke gebruikers aan te trekken en zo zijn inkomsten te vergroten.

Het populaire online beeldenprikbord Pinterest brengt een hele resem analysetools uit om ook zakelijke gebruikers aan te trekken en zo zijn inkomsten te vergroten.

Pinterest heeft als platform een degelijk concept: gebruikers kunnen online plakboeken samenstellen met dingen die ze op het internet vinden. Sommige gebruikers maken een plakboek rond eenzelfde thema zoals straatkunst of fotografie en anderen kunnen deze prikborden volgen en er stukken uit delen met anderen.

Enkele nieuwe tools onder de naam Pinterest Web Analytics past in Pinterests pogingen om geld te verdienen aan het platform. Het is immers geen evidentie om inkomsten te halen uit iets wat op dit ogenblik gedomineerd wordt door foto’s van cupcakes, zelfportretten en jonge katjes.

Niet veel bedrijven hebben zich met hetzelfde enthousiasme op Pinterest gestort zoals ze dat op Facebook, Twitter en Google+ doen. Topman Ben Silbermann vertelt aan de Amerikaanse zakenkrant Wall Street Journal dat Pinterest dit jaar ‘de funderingen legt van een inkomstenmodel’. Daarbij geeft het de zakelijke gebruikers wat ze willen: data.

De nieuwe analysetools laten toe dat gebruikers de pins opvolgen die ze zelf op de wereld loslaten. Zo kunnen ze zien hoe de gemeenschap interageert met eender welk materiaal dat ze via het sociale netwerk willen aanprijzen. De tool die Pinterest aankodigde op hun officiële blog is gratis en geeft ook informatie van hoeveel mensen je prikborden bezoeken, wat het meest aangeklikt wordt en wat er gedeeld wordt.

Om gebruik te kunnen maken van de nieuwe tools moet je je website verifiëren door een .html-bestand naar de server te uploaden. Op dit moment ondersteunt Pinterest enkel topleveldomeinen.

De analyse-hulpmiddelen zijn maar een stap in Pinterests pogingen om meer zakelijke gebruikers aan te trekken. Er waren al ‘Pin it’-knoppen, prikbordwidgets en zakelijke accounts. De site drijft niet op advertenties en dus is het van het grootste belang om zakelijke gebruikers aan te trekken.

Volgens gegevens van internetanalysebureau comScore is Pinterest nummer 38 op de lijst van meestbezochte websites in Amerika. Met zo’n breed publiek is het mogelijk dat de plakboekensite uiteindelijk een stevige mededinger wordt gezien het potentieel van online marketing.

Dat prikborden hip zijn heeft als gevolg dat nog meer bedrijven in dezelfde zakelijke vijver gaan vissen. Zo heeft Adobe bijvoorbeeld net Adobes Marketing Cloud uitgebracht waarmee het virale effect van video"s kan gevolgd worden.

businessinternetnieuwspinterestzakelijk

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

👉 Bekijk alle deals