Nieuws

EU plant straffere consumentenbescherming door Applegarantie

Het Europese hoofd van Justitie waarschuwt dat de Europese autoriteiten niet aan de zijlijn kunnen blijven staan nadat er heel weinig werd ondernomen tegen Apples onwettige garantiepraktijken.

In 2011 kreeg Apple een boete van 900.000 euro van de Italiaanse autoriteiten voor misleidende reclame voor zijn beschermingsdienst AppleCare Protection. Kort samengevat schrijft de Europese consumentenwet voor dat er twee jaar garantie is. Apple voorziet maar een jaar met een optionele toevoeging voor een extra jaar.

Apple heeft zijn beroep tegen de zaak in maart al verloren en kort daarna hebben consumentenverenigingen in 11 landen geklaagd dat de AppleCare-garantie de Europese wet overtreedt. Er kwam een formele verklaring van de European Consumers" Organisation die eiste dat het bedrijf geen producten meer mag verkopen met een garantie van een jaar.

[related_article id=”158256″]

Maar de Europese Commissaris van Justitie Viviane Reding zei deze week op het European Consumer Summit in Brussel dat er weinig is gebeurd. De ‘aanpak van handhaving blijkt erg divers en inconsistent op nationaal niveau’ volgens haar.

Het afdwingen van EU-wetten is een zaak van de lidstaten, maar volgens Reding kan de EU een ‘prominentere rol spelen in het toezicht en de coördinatie van een eenvormige toepassing van de consumentenregels door de lidstaten’.

De Commissie kan enkel onder EU-wetten van antitrust en mededinging zaken tegen bedrijven beginnen. En daarom wil de Commissie een betere samenwerking over de landsgrenzen heen.

“We kunnen de krachten bundelen met nationale autoriteiten en de samenwerking versterken om een meer consistente interpretatie en handhaving van de consumentenwetten.”

Ze zei dat door het Applegarantiefiasco waarbij lidstaten niet reageerden op de Italiaanse uitspraak, de Commissie nu aandacht gaat besteden aan terugkerende kwesties waarbij hetzelfde probleem voorkomt in verschillende lidstaten.

Een woordvoerder van de Europese Commissie bevestigde aan ZDNet dat de huidige Europese consumentenwetten solide zijn en dat er geen plannen zijn voor wijzigingen.

Italië springt, de rest staat erbij en kijkt ernaar

Toen Reding op 21 september 2012 per brief uitleg vroeg aan de ministers van de lidstaten, kreeg ze geen antwoord. In de brief zei ze dat Apples mededelingen over de garantie onderzocht moesten worden nadat “het bedrijf niet in staat was duidelijke, eerlijke en volledige informatie te geven aan de consumenten over hun rechten”.

“Apple heeft opzichtig geadverteerd dat hun producten een jaar garantie hebben van de producent, maar ze konden niet duidelijk maken dat consumenten automatisch en zonder meerkost recht hebben op een garantie van twee jaar,” schreef ze.

Ze omschreef Apples handelswijze als ‘onaanvaardbaar’.

Volgens een document van de Europese Commissie dat ZDNet kon inkijken, hebben maar vijf lidstaten actie tegen Apple ondernomen. Denemarken, Finland en Luxemburg voeren een onderzoek en Bulgarije en Italië hebben boetes opgelegd. België is van zin verder onderzoek te voeren.

Een aantal kwesties blijven. Veel lidstaten stellen vast dat de Europese websites van Apple elementen van ontoereikende informative voorstellen of dat ze eenvoudigweg niet in overeenstemming zijn met de Europese of lokale wetten. Anderen waarschuwden dat Apples verdelers soms weigeren om de wettelijke garantie te bieden nadat de commerciële garantie is afgelopen.

Applebeschermingcommissieconsumenteuropagarantienieuwsreding

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken