Deezer: ‘We hebben 4 miljoen betalende abonnees’
Spotify is de onbetwiste koning van de streaming muziekdiensten, maar het van oorsprong Franse Deezer lijkt zijn zakenmodel slimmer aan te pakken. Aan de site Evolver.fm meldde het tijdens een Aziatische vakbeurs dat het inmiddels 4 miljoen betalende leden heeft, terwijl Spotify er zes miljoen telt.
Daarmee lijkt Spotify nog altijd meer succesvol. Als je er echter rekening mee houdt dat Deezer 10 miljoen gebruikers en Spotify er 24 miljoen, is de Franse dienst beter in het overhalen van zijn gebruikers om een abonnement te nemen.
Zijn succes in het omzetten van onbetaalde klanten naar betalende heeft vooral te maken met Deezers strategie om in zoveel mogelijk landen samen te werken met lokale telecombedrijven. Zo heeft de dienst in België een overeenkomst met Belgacom en krijgen klanten van dat bedrijf automatisch toegang tot de premiummuziekdiensten.
Deezer is sinds vorig jaar te krijgen in 160 verschillende landen en biedt zijn gebruikers naar eigen zeggen 25 miljoen nummers. Op de bedrijfspagina meldt Spotify dat het verkrijgbaar is in 28 landen, waarbij zijn luisteraars rond de 20 miljoen nummers biedt.
Bij beide diensten moet je er rekening mee houden dat niet de volledige catalogus beschikbaar is in alle landen, vanwege licentiebeperkingen die de platenmaatschappijen opleggen waarmee Spotify en Deezer samenwerken.