Franse mededingingsautoriteiten gaan appwinkels onderzoeken
Net na de vijfde verjaardag van Apple’s App Store, bevestigen de Franse mededingingsautoriteiten dat ze een onderzoek voeren naar het hele ecosysteem van downloadwinkels. De voorzitter van de Autorité de la Concurrence, Bruno Laserre, beschrijft die markt (die bijna volledig verdeeld wordt onder Apple en Google) als een ‘zeer gesloten oligopolie’.
Volgens Laserre is een gebruiker, eens hij voor een bepaalde app store heeft gekozen, met handen en voeten gebonden aan die store. En dat is uiteraard niet goed voor de vrijheid van consumenten en de prijzen.
Laserre zegt dat hij wil nagaan of de app markten competitief genoeg zijn, dat ontwikkelaars voldoende toegang hebben tot het ecosysteem en dat de prijzen correct zijn. Volgens de Amerikaanse zakenkrant Wall Street Journal moet het initiële onderzoek volgend jaar afgerond zijn. De organisatie zal dan beslissen of ze verdere gerechtelijke stappen neemt.
[related_article id=”158256″]
De Autorité de la Concurrence is overigens niet de enige Franse autoriteit die interesse heeft voor de app stores van Apple en Google. Ook de Franse mediaregulator CSA heeft al laten weten dat er bijkomende regels nodig zijn en dat hun bevoegdheid verder moet gaan dan de traditionele kanalen van radio, satelliet en breedband.
De Franse regering heeft ook al een studie besteld om na te gaan hoe de Franse culturele identiteit en de Franse creatieve industrie beschermd kan worden in het tijdperk van downloads en app store. En ook daarin wordt gesuggereerd om de bevoegdheid van de CSA uit te breiden.