Nieuws

Mobiele reclame stuwt winst van Facebook

Zowel de winst als de omzet van het sociale netwerk waren beter dan verwacht. Dit kwartaal wordt afgesloten met 1,15 miljard actieve gebruikers.

Facebook heeft het tweede kwartaal van zijn boekjaar afgesloten met een omzet van 1,81 miljard dollar. Dat cijfer ligt 53 procent hoger dan dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst tikte af op 333 miljoen dollar. In het tweede kwartaal van 2012 ging het bedrijf nog 157 miljoen dollar in het rood.

De cijfers zijn beter dan wat Wall Street verwachtte. Vooral de mobiele inkomsten deden het erg goed. Facebook draait 1,6 miljard dollar omzet (het overgrote deel, dus) uit advertenties en al 41 procent daarvan kwam van smartphones en tablets. Het is nog maar sinds de lente dat Facebook mobiele reclame aanbiedt. In totaal ligt het aantal adverteerders op Facebook nu hoger dan één miljoen.

Het aantal gebruikers van het netwerk ging ook de hoogte in. Er zijn nu wereldwijd 1,15 miljard mensen die minstens eenmaal per maand op Facebook inloggen. 699 miljoen gebruiken de dienst elke dag. Onder de gebruikers zijn er ook 819 miljoen die minstens maandelijks inloggen met hun mobiel toestel. 219 miljoen mensen gebruiken zelfs alleen maar een telefoon om berichtjes te lezen en ‘likes’ uit te delen. Zo’n honderd miljoen daarvan gebruiken zelfs geen smartphone, maar een gewone gsm die de Java-versie van Facebook draait.

Beleggers konden de cijfers die Facebook bekendmaakte wel smaken. Op een gegeven moment stond het aandeel in de handel nabeurs meer dan 20 procent hoger. Toch ligt de huidige koers van rond de 31 dollar nog altijd een stuk onder de introductieprijs van 38 dollar waarmee Facebook begin vorig jaar naar de beurs trok.

gebruikersnieuwsomzetwinst

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken