Tabletverkoop daalt door afwezigheid van nieuwe iPad

Het tweede kwartaal van 2013 was geen groot succes op vlak van tabletverkoop. Volgens onderzoeksbureau IDC is dit grotendeels de fout van Apple.
Tabletfabrikanten verscheepten het afgelopen kwartaal 45,1 miljoen tablets. Dat is 9,7 % minder dan in het eerste kwartaal van dit jaar. De cijfers moeten echter met een korreltje zout geïnterpreteerd worden want in vergelijking met het tweede kwartaal van 2012 stijgt het cijfer met zo’n 60 %.
[related_article id=”158256″]
Eén van de belangrijkste redenen van de zwakkere verkoopcijfers is het uitblijven van een nieuw iPad-model. De afgelopen jaren lanceerde Apple telkens een nieuw model in of net voor het tweede kwartaal waardoor de verkoop onmiddellijk piekte.
“Het ziet er naar uit dat ook het derde kwartaal geen topper wordt”, zegt Tim Mainelli van IDC. “Zonder nieuwe tablets slabakt de verkoop. We verwachten wel meer groei in het vierde kwartaal.”
Het marktaandeel van Apple zakt snel en sterk. In 2012 was het bedrijf uit Cupertino nog onbetwist marktleider met 60% marktaandeel, maar dat cijfer zakte dit jaar tot 32,4%. Samsung, de belangrijkste Android-speler op de markt, ziet haar aantal verscheepte exemplaren groeien van 2,1 miljoen exemplaren in 2012 tot 8,1 miljoen exemplaren in de eerste zes maanden van dit jaar. Ondanks de sterke groei van alle Android-tablets samen blijft Apple nog altijd het best verkopen. Tijdens de eerste jaarhelft van 2013 vlogen er al 14,6 miljoen iPads over de toonbank.












