Waarom staat DIT in mijn Facebooknieuwslijst?
Facebook heeft deze week een beetje inzicht gegeven in het rangschikkingsalgoritme achter de nieuwslijst. Daarmee wordt ook een beetje duidelijk waarom oude verhalen opeens weer opduiken en hoe het beslist welke verhalen jij interessant zou vinden.
Lars Backstrom, de manager die verantwoordelijk is voor de volgorde in de nieuwslijst legde uit hoe Facebook door de ‘tienduizenden’ potentiële posts gaat die een gebruiker elke dag te zien krijgt. Terwijlde mediaan van potentiële verhalen per gebruiker op 1.500 ligt, toont Facebook er een 300, gebaseerd op een algoritme dat raadt hoe interessant je iets vindt. Dat is gebaseerd op reacties van andere gebruikers op eerdere posts. Elke post krijgt een score en wordt op basis van die score weergegeven.Hoe meer likes en comments Facebook binnenkrijgt, hoe meer informatie Facebook heeft om zich op te baseren.
“Het is heel gepersonaliseerd. Het hangt af van je relatie met die persoon en welke dingen je in het verleden leuk vond”, papegaait Backstrom de visie van zijn baas Mark Zuckerberg die vaak spreekt over een ‘gepersonaliseerde krant’.
Eén van de technieken die Facebook gebruikt is ‘story bumping’, oude verhalen naar boven halen omdat je anders pas na veel scrollen zou zien. “Het is erg moeilijk voor gebruikers om terug te gaan tot oudere dingen omdat je dan voorbij dingen moet die je al gezien hebt,” zegt Backstrom.
Door deze dingen uit te leggen, hoopt Facebok om wat duidelijkheid te scheppen op waarom het soms veranderingen doorvoert. In het verleden heeft zowat elke verandering een storm van protest veroorzaakt. Het bedrijf wil in de toekomst sneller communiceren over aanpassingen. Het is zelfs een specifieke blog voor gestart.
Het team achter de nieuwslijst komt elke week samen om te discussiëren over verbeteringen. Voor de ‘bumping stories’ is drie maanden gewerkt door de ontwikkelaars. Dan heeft het team de verandering doorgevoerd bij 80 procent van de Facebookmedewerkers om te testen. In de testgroep ging het aantal commentaren, likes en gedeelde items met vijf procent omhoog. Bij zakelijke pagina’s en gebruikers met volgers groeide het engagement met 8 procent. De testgroep las ook 70 procent van de verhalen in plaats van 57 procent daarvoor.
Een andere verandering heet ‘last actor’. Deze houdt rekening met de 50 laatste interacties met elk van je vrienden. Allebei de functies zijn al beschikbaar voor het grote publiek. De gebumpte verhalen is al beschikbaar op de webversie, niet op mobiel. De methode ‘last actor’ wordt zowel mobiel als op het web al gebruikt.
Backstrom heeft ook een andere methode uitgelegd die het niet gehaald heeft. Hij zei dat het bedrijf tests heeft gedaan om verhalen van een gebruiker in chronologische volgorde weer te geven, ongeacht de score van elke post. De plannen hebben eht niet gehaald, want ze resulteerden in minder betrokkenheid tussen gebruikers volgens Backstrom.
Het bedrijf heeft ook al eens een gelijksoortig persevenement gehouden in November. Nadat bedrijven Facebook ervan beschuldigden om het algoritme zodanig te veranderen dat bedrijfspagina’s minder getoond worden. Maar alles wat Facebook toen veranderde, was het algoritme preciseren zodat minder ongeïnteresseerde mensen de post zagen.
Facebook stelt zijn algoritme voortdurend bij omdat de nieuwslijst het belangrijkste element is van heel Facebook. Het is bovendien het middel waardoor de advertentiedollars binnen rollen.