Instagram verbiedt de termen ‘insta’ en ‘gram’ in andere apps
Ontwikkelaars van apps zoals InstaFood, InstaPlace, InstaMood en Wallstagram kunnen maar beter over een andere naam voor hun apps beginnen brainstormen. Instagram opent namelijk een klopjacht op bedrijven die gebruik maken van woorden en logo’s die afgeleid zijn van de Instagram-merknaam. Ze willen zelfs het Instagram-lettertype volledig afschermen voor derden.
Instagram heeft de richtlijnen voor haar merknaam recent aangepast en voorzien van een lijst do’s en don’ts. Voornamelijk het lijstje met don’ts is erg duidelijk:
- Gebruik de termen ‘instagram’, ‘IG’, ‘Insta’ of ‘Gram’ niet in de naam van je app.
- Gebruik ons logo of de Instagram-naam niet in je eigen logo.
- Gebruik het Instagram-lettertype niet voor jouw product.
Wie even in de App Store of Google Play snuistert, ziet meteen dat heel wat apps logo’s gebruiken die ontzettend hard lijken op het camera-logo met regenboogkleurtjes van Instagram. Anderzijds zijn er ook heel wat apps ontwikkeld die het gebruik van Instagram een flinke boost geven.
TechCrunch meldt dat Instagram gestart is met het verzenden van e-mails naar ontwikkelaars die de Instagram-naam of het logo misbruiken. Onder andere Luxogram kreeg deze mail en stuurde het bericht door naar TechCrunch.
Ontwikkelaars zouden 48 uur de tijd krijgen om te reageren op het bericht. Vervolgens zou er een ‘redelijke periode’ zijn om de appnaam aan te passen. Wie zich niet aan de regels houdt, zou wel eens zijn toegang tot de Instagram API kunnen verliezen.