Google weert meldingen uit notificatiebalk Android
In de huidige voorwaarden van de Play Store voor ontwikkelaars bleek nog ruimte voor eigen interpretatie van bepaalde regels, zoals het serveren van advertenties. Daar maakt Google nu een einde aan met een update van het Play Store-beleid voor ontwikkelaars.
Een steeds populairder wordende advertentiesoort onder ontwikkelaars, zijn de advertenties die worden weergegeven in de notificatiebalk. Deze advertenties voegen weinig toe aan de gebruikerservaring van bepaalde applicaties en werken daarnaast ook nog eens flink misleidend.
[related_article id=”158901″]
Niemand ziet graag advertenties tussen zijn meldingen. Dat heeft Google ook gedacht en dit is dan ook één van de wijzigingen in het nieuwe Play Store-beleid van Google. Het gebruiken van pushnotificaties blijft toegestaan, maar moet wel toegevoegde waarde hebben.
Er zijn nog een aantal interessante wijzigingen doorgevoerd door Google. Zo is het niet meer toegestaan om valse informatie te verschaffen in de Play Store, ook niet in links en mailadressen. Vaak worden "grote namen" misbruikt om "slechte" apps te promoten, of beter vindbaar te maken. Dit is vanaf heden dus ook verboden.
Ook zien we steeds vaker apps die nieuwe snelkoppelingen of favorieten maken, zonder hiervoor toestemming te vragen aan gebruikers, dit wordt ook verboden. Daarnaast zijn er nog een aantal zaken gewijzigd wat betreft het "wegklikken" van advertenties in tussenschermen, zijn "gok-apps" beter gedefinieerd en zijn nepreviews of misleidende beschrijvingen in de Play Store verboden. Wil je alles nog eens nalezen, dan kan dat hier.
Het lijkt erop dat Google met deze nieuwe regels de consument beter wilt beschermen. Dit is niet de eerste keer dat deze regels aangescherpt worden. De nieuwe voorwaarden moeten worden geaccepteerd voor 23 september. Op dat moment moeten ook alle apps van een update voorzien zijn, waarbij deze nieuwe regels worden nageleefd.