Nieuws

Wat voor sociale marketeer is jouw klein bedrijf?

Sociale media en webdiensten hebben kleine bedrijven in staat gesteld professioneler op te treden als het op verkoop en marketing aankomt. Maar niet iedereen pakt de dingen op dezelfde manier aan.

Het internet en sociale netwerken hebben het makkelijker gemaakt voor kmo’s (mkb in Nederland) om de aandacht te trekken op hun producten en diensten.

Dat is op zich geen grootse onthulling. Maar blijkbaar zijn er veel manieren om de dingen aan te pakken, afhankelijk van hun uiteindelijke doel en de mate waarin ze vertrouwd zijn met de technologie.

Waar valt jouw bedrijf in het brede spectrum van marketingtechnologiegebruikers? Hier is hoe een van de CRM- en marketingautomatiseringsbedrijven Infusionsoft elke categorie beschrijft:

  • Aspirant – De technisch minst onderlegde bedrijven die een bescheiden aanwezigheid in sociale media hebben omdat die zo veel investeringen in geld of mensen vraagt. Dit is het soort van klein bedrijf dat echt zou kunnen profiteren van diensten die hun verkoop en marketing kunnen uitbreiden zonder dat het te veel tijd vraagt. Bijna 43 procent van deze groep spendeert minder dan 500 dollar aan marketing.
  • Maatwerker – Dit zijn de kleine bedrijfseigenaars die een deel van de processen automatiseren zodat ze hun bedrijf snel kunnen laten groeien. Ze gebruiken vooral Facebook en Twitter voor marketing en LinkedIn om te netwerken. Meer dan de helft van deze groep geeft maandelijks 1000 dollar of meer uit aan marketing.
  • Maximalisator – Deze groep is gefocust op het idee dat technologie hen kan helpen om er groter uit te zien. Ze geven meer aan marketingtechnologie en –diensten uit dan de andere groepen (61 procent geeft meer dan 1000 dollar per maand uit). Ze hebben ook het meest diverse bereik over platformen. 49 procent gebruikt Facebook, 36 procent Twitter en 31 procent Youtube.
  • Supporter – Deze groep kijkt naar marketing als een middel voor visibiliteit, maar maakt zich niet veel zorgen over de groei van zijn verkoop als gevolg. Deze eigenaars zien de identiteit van hun bedrijfje als een punt van trots. Bijna 60 procent geeft de voorkeur aan Facebook voor socialemediamarketing terwijl 31 procent Twitter gebruikt.

Het onderzoek waar Infusionsoft zich op baseerde is een ondervraging bij 1.200 kleine bedrijven die in groter detail staat beschreven in het verslag "The American Dream: What Really Motivates Small Business Owners."

Enkel bedrijven met 25 medewerkers of minder en met een omzet van minder dan 100.000 werden onderzocht. Het grootste deel valt in de groep van de aspiranten (29 procent), gevolgd door Maatwerkers en supporters (elk 24 procent) en de maximalisators (23 procent).

Op 1 oktober organiseren we een seminarie over Sales & Marketing Automation in onze populaire Business Meets IT-reeks.

analyseautomatiseringmarketingnieuwssalessociale marketingsociale media

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken