Twitter tweet: ‘we gaan naar de beurs’
Twitter stuurde donderdag een tweet de wereld in dat het ‘op vertrouwelijke wijze’ de S1-registratiepapieren heeft ingeleverd bij de Amerikaanse Securities and Exchange Commission (SEC).
Dit betekent dat Twitter in alle rust een ‘geheime’ beursgang kan voorbereiden, dankzij een bepaling in de JOBS Act uit 2012. Volgens deze wet kunnen privaatbedrijven die naar de beurs willen -en minder dan een miljard dollar jaaromzet hebben- achter gesloten deuren te werk mogen gaan.
We’ve confidentially submitted an S-1 to the SEC for a planned IPO. This Tweet does not constitute an offer of any securities for sale.
— Twitter (@twitter) September 12, 2013
Het zeven jaar oude bedrijf, ooit een nichedienst voor doorgewinterde internetgebruikers, heeft inmiddels meer dan 200 miljoen maandelijkse actieve gebruikers en telt 2.000 werknemers.
[related_article id=”161563″]
Op den duur zal Twitter inzage moeten geven in zijn cijfers, wat het volgens hoogleraar Jay Ritter van de Universiteit van Florida over pakweg een maand zal doen.
“Als ze nog steeds publiek willen gaan, is het verplicht om een publieke registratie in te dienen die de wereld kan zien”, zegt Ritter tegen de collega"s van CNet News. Hij schat in dat Twitter over drie maanden daadwerkelijk naar de beurs zal trekken.
Twitter lijkt het ijzer te smeden als het vuur heet is, nu concurrent Facebook het eindelijk goed begint te doen op Wall Street. In de eerste maanden na zijn publieke beursgang zakte het Facebook-aandeel als een pudding in elkaar, maar in de afgelopen kwartalen maakte het een sterke comeback dankzij inkomsten uit mobiele advertenties.
Eerder deze week kocht Twitter MoPub, een bedrijf dat zich specialiseert in mobiele advertenties. “Onze aanpak is om advertenties te tonen wanneer we denken dat het nuttig of interessant is voor een gebruiker, en dat verandert niet”, zei Kevin Well van Twitter in een blogpost.
Onderzoeksbureau eMarketeer schat dat Twitter dit jaar zo’n 1,85 procent, ongeveer 308 miljoen dollar, zal pakken van de wereldwijde markt voor mobiele advertenties (16,65 miljard dollar). In 2014 moet dat bedrag zijn verdubbeld naar 1 miljard dollar aan advertentieinkomsten.