Google lanceert bouwpakket voor geanimeerde HTML5-advertenties
De zoekmachine onthulde maandag Google Web Designer, een extensie van zijn Chrome-browser die het eenvoudig moet maken om geanimeerde webpaginaelementen te maken met hulp van HTML5 en CSS3.
“Google Web Designer maakt het eenvoudig om advertenties te publiceren via elk platform. Kies uit DoubleClick Studio of AdMob, of ga voor de generieke opties om content via elk advertentienetwerk te pushen. Geen ervaring met coderen vereist”, luidt de weinig verhullende beschrijving.
Google Web Designer is een gratis download voor Windows en Mac OS X en het lijkt er vooralsnog op dat de nieuwe app niet zal draaien op Linux.
[related_article id=”158901″]
De nieuwe app, die geheel volgens traditie als bèta wordt gelanceerd, maakt pagina’s aan die gemaakt zijn voor de Chrome-browser, al ondersteunt het ook Firefox en Internet Explorer.
Op Hacker News legde een ontwikkelaar van Google de werking uit van de Chrome-app: “Terwijl je een bestand bewerkt, gebruikt Google Web Designer –webkit prefixen. Als je echter je content publiceert, stelt het publicatievenster je in staat om prefixen van andere vendors aan te duiden in het resultaat, zodat de content ook in andere browsers kan werken.”
Het lijkt bizar dat Google een dergelijk bouwpakket lanceert, maar de reden is uiteindelijk vrij simpel. Een medewerker van het rivaliserende Tumult Hype merkt op:
“Het lijkt erop dat dit een afsplitsing is van de Ninja Authoring Tool, dat Motorola Mobility een jaar geleden heeft gemaakt als onderdeel van het Montage-project. En nu is Google eigenaar van Motorola Ability”, aldus ‘tumultco’ op Hacker News.
Het valt nog te bezien of advertentiebouwers wel zitten te wachten op deze Chrome-app. Professionals hebben al beter gereedschap tot hun beschikking, met keuze uit Adobe Edge Animate, Tumult Hype, Sensa Animator en iAd Producer van Apple (allen suggesties van gebruikers van Hacker News).
Google mikt dus blijkbaar op amateurontwerpers van advertenties, al is het de vraag of er daar veel van zijn. Wat Google Web Designer vooral ook nodig heeft, is een element dat de gemaakte advertenties duidelijk als zodanig identificeert, zodat je ze net zo makkelijk kunt blokkeren als Flash-advertenties.