Nieuws

Internet der dingen schept nieuwe IT-markten

De grote groei is uit de traditionele IT-markt, maar de combinatie van consumenten-IT en het 'Internet der dingen' zorgt voor de creatie van nieuwe markten. Dat is de boodschap op het Gartner Symposium/ITxpo 2013.

De grote groei is uit de traditionele IT-markt, maar de combinatie van consumenten-IT en het ‘Internet der dingen’ zorgt voor de creatie van nieuwe markten.

Dat zei Peter Sondergaard, topanalist bij Gartner tijdens de jaarlijkse IT-hoogmis in  Barcelona, het Gartner Symposium/ITxpo 2013. Alle analisten die tijdens de opening aan het woord kwamen, benadrukten ook de veranderende rol van de CIO.

Gartner Symposium/ITxpo 2013 lokte dit jaar meer dan 4.800 deelnemers naar het zonnige Barcelona, onder wie meer dan tweeduizend CIO’s. Ze konden kiezen uit meer dan 350 presentaties en workshops.

[related_article id=”161563″]

In alles komt een sensor
Onderzoek van Gartner wijst uit dat de traditionele IT-markt in Europa tussen nu en 2017 jaarlijks met ongeveer 2,2 procent zal groeien, en grote groei moeten we daar hoe dan ook niet meer verwachten.

Anderzijds denkt Peter Sondergaard dat er tegen het jaar 2020 een totaal nieuwe markt zal zijn ontstaan via nieuwe leveranciers in de markt van het Internet of Things. De prijzen van processoren zijn zo scherp aan het dalen dat het niet onrealistisch is dat ieder product dat 100 euro of meer kost van een sensor zal voorzien worden.

Alle levenloze zaken worden op die manier levend. Letterlijk alles kan een sensor krijgen, tot onze kleren toe. “In 2020 stoppen we wekelijks meer computers in de was dan we er nu in huis hebben”, aldus Sondergaard. Binnen zeven jaar zullen dertig miljard toestellen met het internet verbonden zijn.

Het Internet der dingen zal tegen 2020 een markt creëren die meer dan 300 miljard dollar omzet zal genereren. Die omzet zal grotendeels uit diensten bestaan en zal voor de helft van bedrijven komen die nu nog niet eens bestaan.

Uit onderzoek van Gartner moet blijken dat de traditionele IT-leveranciers fors terrein zullen verliezen, om plaats te maken voor kleine en grote nieuwe spelers. Geen enkele sector zal aan deze evolutie ontsnappen, hoewel Sondergaard en zijn collega’s denken dat de productiesector, verzekeringen en de gezondheidszorg voortrekkers zullen zijn.

Gevolgen voor de CIO
Voor de CIO heeft deze gang van zaken belangrijke gevolgen. Meer dan ooit zal de CIO de leiding moeten nemen in de digitale revolutie. De uitdaging is enorm, zegt Gartner.

De helft van de CEO’s is nu al niet tevreden over de manier waarop de IT-afdeling de bedrijfsstrategie ondersteunt, en die onvrede zal alleen maar toenemen, want slechts één op de tien CIO’s ziet zelf in dat er wat schort aan de relatie tussen business en IT. En de helft van de CIO’s geeft grif toe niet klaar te zijn om de digitale uitdagingen aan te gaan.

Gartner doet dan ook een warme oproep aan alle CIO’s om de digitale revolutie te aanvaarden en te omarmen en zelf een meer proactieve rol te nemen. Misschien moet IT met twee snelheden gaan werken, met enerzijds een traditionele back-office die stabiel blijft, en een aantal innovatieve projecten die afgeschermd worden van de rest van de IT, maar die voor het bedrijf een groot verschil kunnen maken.

CIO’s die deze boot missen, dreigen volgens Gartner gedegradeerd te worden tot magazijnier van een verouderde IT-infrastructuur. 

gartnerinternetitprofessionalm2mmachinemobielsmart businessthings

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken