Apple koopt Topsy Labs om Twitter-trends te analyseren

Topsy Labs is een bedrijf uit San Francisco dat alle tweets inventariseert sinds 2006 – inmiddels al meer dan 400 miljard! – en zich gespecialiseerd heeft in het analyseren van trends op Twitter. Volgens anonieme bronnen van The Wall Street Journal heeft Apple 200 miljoen dollar voor de overname op tafel gelegd.
Topsy Labs heeft als één van de weinige bedrijven volledige toegang tot alle data van Twitter en kan daardoor analyseren wie de meest invloedrijke tweeps zijn, hoe vaak bepaalde woorden, termen of foto’s getweet worden en hoe twitteraars over bepaalde gebeurtenissen denken.
[related_article id=”158256″]
Persbureau Reuters vindt de overname van Topsy Labs door Apple ongebruikelijk. Een woordvoerder van Apple heeft de overname inmiddels bevestigd. Het blijft echter onduidelijk waarom Apple Topsy Labs heeft overgenomen en wat ze met het bedrijf willen doen.
De geruchtenmolen draait nu op volle toeren. Er zijn speculaties dat Apple de zoekservice van Topsy zal gebruiken om Siri te verbeteren. Andere analisten vermoeden dat Apple de data van Topsy Labs enkel zal gebruiken om doelgericht te adverteren.
The Wall Street Journal vermoedt dat Apple iTunes Radio zal koppelen aan muziek die populair is bij Twitter-gebruikers. En Matthew Panzarino van TechCrunch beweert dat Apple de data zou gebruiken om apps aan te raden in de App Store.












