Wordt muziekstreaming ooit winstgevend?
Wie zijn eigen online bedrijf wil beginnen, doet er verstandig aan muziekstreamingmarkt te vermijden. In die industrie is namelijk geen droog brood te verdienen. Of gaat 2014 daar verandering in brengen?
In 2013 moesten zowel de grote spelers als kleine bedrijven toeleggen op hun muziekdiensten. Spotify, Apple en Google proberen van alles om meer klanten aan zich te binden. Ze bedenken nieuwe mogelijkheden, verleiden klanten met een gratis service of beginnen juist iets waar je alleen toegang hebt als je een betaald abonnement afsluit.
[related_article id=”160734″]
Er bevinden zich opvallend veel spelers op de markt, terwijl er weinig te verdienen is. Het ziet er echter naar uit dat daar volgend jaar verandering in kan komen. In het juiste format kan er dan wel winst gemaakt worden.
Muziekrechten
De belangrijkste reden van de rode cijfers ligt bij de muziekindustrie. Zij vragen namelijk veel geld voor de rechten van de liedjes. Bij elke online muziekstreamingdienst is dit de hoogste kostenpost.
Meer dan de helft van de opbrengsten van Pandora, "s werelds grootste internetradiostation, gaat rechtstreeks naar de muziekrechten. Spotify, dat net als de meeste bedrijven in direct contact staat met de diverse platenlabels, is zelfs zeventig procent van de omzet aan licenties kwijt.
De hoge kostenpost zorgt voor een constante uitdaging. “Wanneer je een dienst als Twitter of Facebook ontwikkelt, dan zit je niet met vaste kosten van deze aard”, stelt Tom Conrad van Pandora. “Dan kun je de opbrengst direct investeren in het verder ontwikkelen van je product. Wij moeten ons budget heel goed indelen en bewaken om enige vorm van innovatie te kennen.”
Licentiekosten
Hoewel de licentiekosten de komende jaren zeker niet dalen, zien grote spelers als Pandora en Spotify toch licht aan het eind van de tunnel.
Pandora, in Amerika, Nieuw-Zeeland en Australië leidend op het gebied van internetradio, heeft vaste afspraken tot 2015. Het bedrijf geneert de meeste inkomsten uit advertenties.
Spotify moet het daarentegen hebben van betalende gebruikers. Om de consumenten hiervoor te interesseren lanceerde het Zweedse bedrijf eerder deze maand de mogelijkheid om, net als op de computer, op je mobiele apparaat gratis naar muziek te luisteren.
Spotify verwacht komend jaar een explosieve groei, laat contentmanager Ken Parks weten. “Dit is de manier waarop mensen naar muziek willen luisteren”, weet hij. “Daar kunnen we niets aan veranderen. De uitdaging is om iedereen op de wereld te overtuigen iets te betalen voor muziek. Voor het zover is moeten we hen echter eerst op de lopende band zetten richting betaald verbruik.”
Exclusiviteit
Tegenwoordig verkoopt een muzikant twee producten: zijn liedjes en het kaartje voor zijn concert. “Maar er zijn veel meer momenten waarop fans hun tijd en geld willen besteden aan een artiest”, denkt J. Sider, oprichter van BandPage. “Denk aan het livestreamen van een opnamesessie in de studio of een meet-&-greet achter de schermen. Voor een bepaalde exclusiviteit willen mensen graag betalen.”
Sider is ervan overtuigd dat gegevens die zijn verzameld door muziekstreamingdiensten de muzikanten hierbij kunnen ondersteunen. “Door deze inzichten kan bepaald worden aan welke doelgroep je welke aanbieding moet doen. En voor welke prijs.”
Een onderzoek van PricewaterhouseCoopers toont aan dat de fans die nu al voor driekwart verantwoordelijk zijn voor de bestedingen aan muziek, bereid zijn jaarlijks nog eens tussen de 325 miljoen en 1,9 miljard euro uit te geven aan exclusieve content.
Tevens schat PwC in dat veertig procent van de muziekindustrie in 2017 uit digitale content bestaat. De uitgaven van de gemiddelde consument verdubbelen bijna in die periode.
Flinke groei
Ogenschijnlijk is er een correlatie tussen muziekdownloads en -streaming. De hoeveelheid downloads neemt langzaam af. Tegelijkertijd is er een flinke groei op het gebied van streaming. Het is echter niet duidelijk of het aantal mensen dat online aan hun muziek komt, ook daadwerkelijk is toegenomen of dat de meesten slechts een overstap maken.
Wel is duidelijk dat muziekstreaming aan populariteit wint. De vraag is of de bedrijven in 2014 eindelijk het verdienmodel op orde krijgen. Als dat het geval is, kan de muziekindustrie er niet meer omheen. De haat-liefdeverhouding bereikt dan haar hoogtepunt. Ze kunnen eigenlijk niet met elkaar, maar zeker niet zonder elkaar.