Nieuwe Blackberry moet minder dan 200 dollar kosten
Blackberry is nog absoluut niet van plan om de consumentenmarkt op te geven. Op de CES-beurs in Las Vegas onthulde John Chen, de nieuwe topman van het bedrijf, een nieuwe samenwerking met fabrikant Foxconn die tot een Blackberry van minder dan 200 dollar moet leiden.
Pijnlijke herstructurering
De nieuwe productiedeal komt er op een moment dat Blackberry teleurstellende resultatenvoor zijn derde kwartaal moet bekendmaken. Na de mislukte pogingen om weer een deel van de smartphonemarkt af te snoepen van Apple en Samsung, gaat de smartphoneproducent momenteel door een pijnlijke herstructurering.
Het toestel dat Foxconn gaat bouwen zal vooral gericht zijn op consumenten in Indonesië en andere opkomende markten. Chen laat daarnaast weten dat er ook een duurder model komt met een traditioneel toetsenbord, een van de sterkhouders van het oude Blackberry.
Klaar voor een goed gevecht
Hoewel Blackberry zijn ambities de laatste maanden flink heeft teruggeschroefd, is het bedrijf nog absoluut niet van plan om de consumentenmarkt de rug toe te keren, herhaalt Chen nog eens.
De CEO geeft ook toe dat Samsung en zijn Knox-technologie(dat gesofisticeerde veiligheidsfeatures naar het Androidplatform brengt) een bedreiging kunnen vormen voor Blackberry op de markt voor zakelijke klanten.
Maar hij onderstreept tegelijk ook dat Blackberry geen intentie heeft om zo maar de handdoek in de ring te gooien. “Ik houd wel van een goed gevecht”, aldus Chen.
Blackberry heeft de laatste weken ook flink zijn management door mekaar geschud. De zangeres Alicia Keys is niet langer chief creative officer en Ron Louks, een oudgediende van HTC, leidt nu de de Devices-afdeling.
Binnen 18 maanden weer gezond
Chen ontkent ook dat die afdeling aan Foxconn geoutsourcet zal worden, maar geeft wel aan dat het Taiwanese bedrijf een grotere rol zal krijgen in de opkomende markten. Foxconn wordt verantwoordelijk voor het mechanisch ontwerp van de toestellen, zal een eigen voorraad onderdelen aanhouden en zal ook besparingen realiseren door meer gestandaardiseerde onderdelen te gebruiken. De verkoopafdeling blijft echter volledig in handen van Blackberry zelf.
Volgens Chen, die bevestigt dat hij gedurende de hele reorganisatie aan het hoofd van Blackberry zal blijven staan, zal het bedrijf binnen achttien maanden er weer financieel bovenop zijn.