Facebook stopt met gesponsorde berichten
Facebook heeft zijn ontwikkelaars in een blogpost laten weten dat er een einde komt aan Sponsored Stories op 9 april 2014. Deze controversiële advertenties leverden het sociaal netwerk de voorbije jaren heel wat kritiek én problemen.
Gesponsorde Facebook-verslagen zijn advertenties die centraal in je nieuwsfeed verschijnen. Deze berichten zijn van bedrijven die ervoor betalen om je te tonen dat één van je Facebook-vrienden hun pagina leuk vindt. Er wordt echter geen toestemming aan de gebruiker gevraagd om zijn naam en foto te publiceren.
[related_article id=”158578″]
Facebook lanceerde deze vorm van advertenties in 2011. Sindsdien ontving het sociale netwerk heel wat privacyklachten over deze gesponsorde berichten. Facebook werd zelfs voor de rechter gedaagd. Er werd een schikking van 20 miljoen dollar getroffen. Dat is echter een peulenschil als je weet dat Facebook in de eerste 20 maanden na de lancering meer dan 200 miljoen dollar verdiende aan deze advertentievorm.
Het sociale netwerk van Mark Zuckerberg maakte vorig jaar al bekend dat het zijn verschillende soorten advertenties zou evalueren. Er werd toen echter geen datum bekendgemaakt.