Nieuws

Google duikt in huisautomatisering met overname van Nest

Google betaalt 3,2 miljard dollar voor Nest, een bedrijf dat is gespecialiseerd in slimme thermostaten en rookmelders.

Google spreidt zijn tentakels verder uit met de overname van Nest. De internetreus heeft 3,2 miljard dollar over voor de fabrikant van slimme thermostaten.

De thermostaat van Nest leert automatisch de gewoontes van de gebruiker – wanneer je opstaat, wanneer je thuis bent… – en is te bedienen via je smartphone. Het product kwam in 2011 op de markt en sloeg onmiddellijk aan. Het katapulteerde Nest in één keer naar de top van de markt voor huisautomatisering. Eind 2013 volgde de lancering van een slimme rookmelder.

[related_article id=”158901″]

Dat Google geïnteresseerd is in deze markt, is helemaal niet gek. Op de afgelopen Consumer Electronics Show in Las Vegas vorige week, was huisautomatisering één van de grote trends. Onder meer Belkin demonstreerde er zijn WeMo Maker, waarmee je elk elektrisch apparaat slim kan maken.

Nest is tot nog toe alleen beschikbaar in de Verenigde Staten, maar Google CEO Larry Page zegt in een persbericht dat het bedrijf er naar uitkijkt om “de geweldige ervaring naar meer huishoudens in meer landen te brengen.”

Nest zal zelfstandig blijven opereren, onder het leiderschap van CEO Tony Fadell. Die stond in een vorig leven nog mee aan de wieg van de iPod en was verantwoordelijk voor het ontwerp van Apples populaire muziekspeler.

Natuurlijk verzamelt zo’n slimme thermostaat ook heel wat gegevens over de gebruiker en diens energieverbruik. Dat zou voor Google een erg interessante bron van informatie zijn om (nog) meer inzicht te krijgen in zijn gebruikers. Nest benadrukt echter dat die gegevens enkel worden gebruikt om producten te verbeteren, zoals staat aangegeven in zijn privacybeleid – dat nu wel in handen van Google is.

googlehuisautomatiseringnestnieuwsontspanningovernamethermostaat

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Het is Black Friday bij bol.com!

Het is Black Friday bij bol.com!

Deals scoren