KitKat op 1,4 procent van Android-apparaten
Volgens recent gepubliceerde cijfers van Google is Android 4.4, de nieuwste versie van het besturingssysteem, te vinden op ruim een procent van alle Android-apparaten. KitKat, zoals de versie ook wel genoemd wordt, is gelanceerd op 31 oktober 2013 en verscheen voor het eerst op de Nexus 5.
De gegevens zijn gebaseerd op smartphones en tablets die de Google Play Store hebben bezocht in de zeven dagen voorafgaand aan 9 januari. Hieruit blijkt dat Android 4.4 geïnstalleerd is op 1,4 procent van de apparaten.
[related_article id=”158901″]
Jelly Bean
Android 4.4 heeft nog een flinke inhaalslag te maken op de vorige versie, beter bekend als Jelly Bean. Onder dat systeem vallen de versies 4.1.x, 4.2.x en 4.3. Momenteel maakt 59,1 procent van de Android-apparaten hier gebruik van, waardoor die reeks het populairst is. Met 35,9 procent is versie 4.1.x het meest gebruikt.
Dit betekent dat er nog steeds een grote verscheidenheid bestaat qua besturingssystemen op Android-apparaten die op Jelly Bean draaien. De meerderheid kan niet profiteren van de voordelen geïntroduceerd in versies 4.2.x en 4.3. Daar komt sinds oktober ook KitKat nog bij.
Gingerbread
De grootste "concurrent" van Jelly Bean is het in februari 2011 uitgegeven Android 2.3.x Gingerbread. Meer dan een vijfde – 21,2 procent – van de bezoekers aan de Google Play Store maakt hier nog gebruik van. Het goede nieuws is dat het aantal flink afneemt naarmate de maanden vorderen, maar het besturingssysteem is nog zeker een jaar relevant.
Het probleem om gebruikers te voorzien van de laatste versie heeft niets te maken met gebrek aan interesse, maar de lange lijn updates die nodig zijn om het besturingssysteem bij te werken.
Wanneer Google een nieuwe versie van Android vrijgeeft, passen telefoonfabrikanten de software nog aan om het systeem een eigen gezicht te geven. Daarna willen de providers nog een smaakje toevoegen. Wat niet aan de oplossing bijdraagt, is dat zowel de fabrikanten als providers weinig heil zien in het aanbieden van gratis updates, omdat ze meer gefocust zijn op het verkopen van nieuwe producten.