Samsung en Google slaan voor tien jaar handen in elkaar
Samsung en Google hebben een brede patent cross-licentieovereenkomst ondertekend die zowel alle huidige intellectuele eigendommen omvat als wat beide bedrijven de komende tien jaar nog bedenken. Dit staat te lezen in een gezamenlijke blogpost.
Volgens Samsung en Google staat de patentdeal hen toe om zich meer op innovatie te focussen, waarbij de kans op geschillen kleiner is. Die opmerking is een amper verhulde sneer naar Apple, dat al jaren in conflict is met Samsung over diverse patenten.
De bedrijven zijn van plan meer samen te gaan werken aan onderzoek en ontwikkeling. De overeenkomst combineert de nummer 2 (Samsung) en nummer 11 (Google) van de lijst met meest aangevraagde patenten in de Verenigde Staten in 2013.
[related_article id=”158901″]
Veelbetekenend
Dr. Seungho Ahn, hoofd van Samsungs afdeling van intellectuele eigendommen, zegt dat de deal zeer veelbetekenend is voor de techindustrie. “Google en Samsung tonen dat samenwerken meer oplevert dan proberen elkaar vliegen af te vangen in onnodige patentgeschillen”, stelt hij.
Ahn heeft een punt, tot een bepaalde hoogte. Natuurlijk zou de wereld van de intellectuele eigendommen een betere plaats zijn wanneer de gehele techindustrie soortgelijke afspraken met elkaar maakt. Vanuit dat oogpunt bieden Samsung en Google een mooi model om te volgen.
Condities
Dit komt echter omdat er een paar unieke condities zijn die een verbond van tien jaar tussen Samsung en Google de moeite waard maken. Neem het volgende in ogenschouw:
- Google heeft Samsung nodig omdat het de grootste fabrikant is van smartphones en tablets.
- Samsung heeft op zijn beurt Google nodig, ondanks pogingen om zelf naam te maken op de softwaremarkt. Hoewel het over leuke applicaties beschikt is Android nog steeds nodig als basis waarop alles draait.
- De twee bedrijven zijn symbiotisch. Samsung en Google zouden zomaar de Microsoft en Intel van deze generatie kunnen zijn. Helaas klinken Samoogle of Googsung niet zo lekker als Wintel.
- Samsung en Google hebben een gemeenschappelijke tegenstander: Apple.
In andere woorden, Samsung en Google laten zien dat er voor beide bedrijven veel meer te halen valt wanneer ze samenwerken. Maar dat model werkt niet voor iedereen – en dat zou ook niet moeten.