Een op drie verkochte smartphones is een Samsung
Het jaar 2013 was goed voor 990 miljoen verscheepte smartphones. Bijna één op drie toestellen had een Samsung-logo. Dat is een record volgens onderzoeksbureau Strategy Analytics.
Het totaal aantal verscheepte smartphones steeg in 2013 met ongeveer 41 procent ten opzichte van 2012.
[related_article id=”158256″]
De groei van Samsung is gigantisch. De Zuid-Koreaanse electronicagigant gaat aan de haal met 32,3 procent van de wereldwijde smartphonemarkt. Met 319,8 miljoen exemplaren is dat meer dan het dubbele van het marktaandeel van 15,5 procent van Apple.
“Apple verscheepte 153,4 miljoen iPhones en verliest marktaandeel. In 2012 had het bedrijf uit Cupertino nog 19 procent marktaandeel, in 2013 zakte dat cijfer tot ongeveer 15 procent”, zegt Neil Mawston van Strategy Analytics. “Apple blijft het heel erg goed doen in het high-endsegment. Maar door een gebrek aan goedkopere toestellen stelt het niets voor in opkomende markten zoals India.”
Apple heeft vandaag nog aangekondigd dat het 51 miljoen iPhones verkocht in het eerste fiscale kwartaal. Dat is een record en een stijging met 6,7 procent ten opzichte van de 47,8 miljoen exemplaren vorig jaar.
Huawei, LG en Lenovo veroverden de resterende drie plekken in de top vijf van 2013. Zij verscheepten respectievelijk 50,4 miljoen (5,1 procent martkaandeel), 47,6 miljoen (4,8 procent marktaandeel) en 45,5 miljoen exemplaren (4,6 procent marktaandeel). Alle andere fabrikanten samen zijn nog eens goed voor 373,3 miljoen stuks.