Bedrijven zijn huiverig voor internet der dingen
De helft van de bedrijven heeft geen enkele interesse of plannen in machine-to-machine-technologie (M2M) of het internet der dingen (Internet of Things, IoT). Dat blijkt uit een onderzoek door Christopher Mines en Michele Pelino van Forrester.
Slechts acht procent heeft al dergelijke systemen rond slimme apparaten geïmplementeerd. Waarom zo weinig interesse? Forrester citeert vooral twijfels over beveiliging, de kosten, onvolwassen technologie en integratie-uitdagingen als redenen.
En dat terwijl het internet der dingen een grote toekomst heeft. ABI Research verwacht dat in 2020 zo"n dertig miljard apparaten draadloos verbonden zijn met internet. Netwerkgigant Cisco schat dat aantal zelfs op vijftig miljard. Bedrijven zullen de impact hiervan zeker voelen.
Prioriteiten en uitdagingen
Volgens Mines en Pelino van Forrester biedt het internet der dingen grote kansen voor bedrijven die openstaan voor de technologie. Niet alleen in de logistiek, maar in elke sector. IT-managers hebben hier volgens de Forrester-analisten vier prioriteiten:
1. Identificeer hoe de IoT-technologie de zakelijke doelstellingen kan helpen
2. Ga partnerschappen aan met je zakelijke contacten
3. Pak de vragen rond beveiliging en privacy aan
4. Evalueer de softwarevaardigheden van het personeel en werk die waar nodig bij.
Het internet der dingen biedt echter ook de nodige uitdagingen. Weinig systemen zijn bedrijfsklaar, zodat een implementatie nog heel wat integratie vereist. Bovendien zal het volle potentieel van het internet der dingen pas gerealiseerd worden als de industrie standaardprotocols afspreekt, zodat alle ‘dingen’ met elkaar kunnen spreken.
In samenwerking met Smartbiz.be