Blackberry’s CEO bevestigt komst Q20 en Z3
Blackberry-CEO John Chen bevestigde op het Mobile World Congress dat zijn merk twee nieuwe telefoons zal uitbrengen dit jaar.
De eerste, codenaam Jakarta maar beter gekend als de BlackBerry Z3, zal eerst lanceren in Indonesië in April, om daarna naar andere markten uit te breiden. Hij zal in de winkel liggen voor minder dan 200 dollar.
[related_article id=”161563″]
De tweede telefoon, de BlackBerry Q20 – die door Chen de “BlackBerry Classic” genoemd werd vanwege zijn toetsenbord – werd ontworpen voor klanten in grote bedrijven en overheden en zal tegen het einde van het jaar gelanceerd worden. Net als de Z3 is ook deze ontwikkeld door Foxconn.
“Wij zijn zeker gekomen om te kunnen concurreren en om terug wat grondgebied te winnen,” zei Chen dinsdag tijdens een persconferentie.
Ook Foxconn-voorzitter Terry Gou was aanwezig en uitte zijn vertrouwen in het feit dat het bedrijf in staat zal zijn om BlackBerry-telefoons op de markt te brengen.
Het kan tot een jaar duren om een telefoon te ontwikkelen, maar Foxconn heeft niet meer dan drie maanden gewerkt aan deze producten – en zowel Gou als Chen konden demo units van de Z3 met touchscreen laten zien.
BlackBerry had eerder al laten weten dat het samenwerkte met Foxconn om een smartphone uit te brengen, aangedreven door BlackBerry 10, die verkocht kon worden voor minder dan 200 dollar. Dit is een onderdeel van Chens strategie om BlackBerry’s relatief sterke positie in de opkomende markten te behouden en versterken.
De Jakarta-telefoon zal een 3G-toestel zijn, maar Chen zei dat er plannen zijn om een LTE-versie uit te brengen die verkocht zal worden in andere markten.
Chen liet ook hints vallen over verschillende vlaggenschiptoestellen die in de maak zouden zijn, maar gaf geen verdere details.
BlackBerry bevindt zich momenteel middenin een belangrijke verandering in zijn strategie: weg van de mislukte poging van vorig jaar in de consumentenmarkt, met een grotere focus op overheden en grote bedrijven. Chen houdt vol dat BlackBerry de consumentenmarkt nog niet opgegeven heeft, maar het valt nog te zien hoe het bedrijf die twee luiken tegen elkaar zal afwegen. Hij herhaalde ook dat het doel van het bedrijf is om dit jaar een break-even te draaien, zodat er volgend jaar ruimte is voor winst.
Nu steeds meer mensen hun eigen smartphone meenemen naar het werk, zijn er minder bedrijven die nog BlackBerry"s uitgeven aan hun werknemers. BlackBerry probeerde vorig jaar om winst te halen uit de “bring your own device”-trend door zelf met interessante, hype-bare toestellen te komen – de Z10 en Q10 – maar die producten sputterden maar wat aan.
Chen omschreef de huidige verdeling als 30 procent van de bedrijven die nog steeds zelf telefoons voorzien voor hun werknemers, en 70 procent die zijn overgeschakeld naar het “bring your own device”-concept. Hoewel het bedrijf niet van plan is om dat grootste deel links te laten liggen, zei Chen dat hij in de komende achttien maanden eerst wou focussen op het binnenhalen van die andere dertig procent. Hij voegde daaraan toe dat acties zoals het openen van BBM en de mogelijkheid voor BES12 om andere toestellen te beheren een stap in de richting van die bredere zeventig procent-markt zijn.
Chen zei ook dat hij zich terugtrekt uit het marketinggebeuren, en dat hij niet meer zal proberen concurreren met Apple of Samsung om zich te installeren als gevestigde waarde in de consumentenmarkt. Chen gaf toe dat BlackBerry’s focus op de consumentenmarkt vorig jaar geen vruchten afgeworpen heeft, en dat het bedrijf er niet genoeg in slaagde om “de markt te laten zien hoe geweldig het gaat.”
BlackBerry liet ook weten dat hun BES 12-server beschikbaar zal zijn voor het einde van het jaar. John Sims, het hoofd van BlackBerry’s bedrijven-afdeling, zei dat BES 12 als eenmakende basis zou dienen voor alle BlackBerry-toestellen, of die nu draaien op BlackBerry 10 of op oudere versies. Sims kondigde ook een vereenvoudiging van de prijzen aan, en een “easy pass” waarmee men gratis zou kunnen updaten naar de laatste BES-server. Daarnaast kondigde hij ook nog een beschermde versie van BBM aan, een veilige versie van hun berichtensysteem.
Chen gaf ook commentaar op de acquisitie van WhatsApp door Facebook, voor 19 miljard dollar. Het zou geen enkel effect hebben op de strategie van hun bedrijf, zei hij. “Wij hebben immers altijd al gewerkt om BBM op elke bestaande telefoon te krijgen”. Volgens Chen heeft BlackBerry geen plannen om zich te wagen aan wearables. Wel zei hij te denken aan een industrie-specifieke BlackBerry-telefoon.