Populariteit van BlackBerry bij bedrijven keldert

Het marktaandeel van BlackBerry smelt als sneeuw voor de zon. Gebruikte begin vorig jaar in nog 48 procent van de Belgische bedrijven met meer dan 50 werknemers BlackBerry, dan zijn dat er vandaag nog maar 36%. In de zakelijke smartphonemarkt komen Apple (30%) en Android-toestellen (27%) opzetten. Het gaat steeds meer om een top drie.
De markt voor zakelijke smartphones is erg dynamisch. Aan het begin van het smartphonetijdperk was Nokia met zijn smartphones op basis van Symbian de belangrijkste speler.
[related_article id=”161563″]
Op den duur werd deze koppositie overgenomen door Blackberry. Apple was met zijn iPhone de eerste die stevig aan de stoelpoten van Blackberry ging zagen. Inmiddels blijft het niet bij Apple, maar zijn dus ook toestellen die draaien op Googles Android aan een flinke opmars bezig.
Dit alles blijkt uit een onderzoek dat ZDNet en Smart Business lieten uitvoeren door ComputerProfile, naar aanleiding van ons (gratis) Business Meets IT-seminarie over Bring Your Own Device en mobile security op 13 maart. BlackBerry is in België momenteel dus nog marktleider, in Nederland is het al teruggezakt tot de derde plaats.
Dat BlackBerry nog aan marktaandeel zal inboeten, lijkt dus erg waarschijnlijk. Maar toch kan de fabrikant mogelijk standhouden in een specifieke context. Op het Business Meets IT-seminarie over BYOD en mobile security zal onder meer een spreker van KPMG toelichten dat zijn organisatie en werknemers net doelbewust kiezen voor BlackBerry.













