Goedkope smartphones maken furore op MWC 2014
Het Mobile World Congress in Barcelona is traditioneel het moment voor smartphonefabrikanten om reeds een tipje van de sluier te lichten van wat we in het komende jaar van hen mogen verwachten.
Samsung maakte van de gelegenheid gebruik om de nieuwe Galaxy S5 aan te kondigen, en ook onder meer Sony en Huawei grepen de kans om een nieuw vlaggenschip te tonen, maar nog opvallender was dat veel fabrikanten net de nadruk leken te verschuiven naar toestellen op een veel lager prijspunt.
Hoewel er in 2013 voor het eerst meer dan 1 miljard smartphones werden verscheept, voorspelt IDC dat die groei in de komende jaren zal vertragen. In het Westen is stilaan een plafond bereikt, waardoor de focus verschuift naar groeimarkten zoals China. Daar zijn het niet de dure topmodellen, maar net de toestellen onder 300 euro die in grote aantallen worden verkocht.
[related_article id=”161563″]
Die evolutie heeft twee belangrijke gevolgen, die ook tijdens het MWC duidelijk naar voren kwamen.
Enerzijds verschijnen er spotgoedkope smartphones op de markt, zoals de Nokia X-lijn en smartphones met Firefox OS, die zich vooral richten op ontwikkelingslanden. Die telefoons zijn naar onze normen vaak te beperkt in hun mogelijkheden, maar zetten de deur wel open voor “het volgende miljard smartphonegebruikers.”
Anderzijds zien we de laatste tijd ook steeds meer toestellen opduiken tussen 150 en 300 euro, die – mede dankzij de dalende productiekost – toch een hoogwaardige kwaliteit en specificaties weten af te leveren. Deze toestellen zijn ook voor de prijsbewuste consument in het Westen erg interessant, met name omdat ze steeds vaker 4G-ondersteuning aan boord hebben. Die functionaliteit bleef voordien nog beperkt tot de toptoestellen, maar krijgt nu een bredere beschikbaarheid.
Het is duidelijk dat de wedloop om de beste specificaties stilaan aan het afvlakken is. Nieuwe vlaggenschiptoestellen zijn vaak maar een beperkte update van hun voorganger en moeten zich vooral met unieke (software)functionaliteiten weten te onderscheiden. Ondertussen biedt er zich echter een nieuwe strijd aan om in het middensegment het prijspunt zoveel mogelijk te drukken en alle fabrikanten doen daar graag aan mee. Je kan er als consument je voordeel maar mee doen.
Dit zijn enkele van de prijskrakers die tijdens het MWC werden voorgesteld: