Flipboard gaat gevecht aan met Facebook Paper
Flipboard kondigt een tweeledige deal aan met nieuwszender CNN. Ten eerste zal CNN-berichtgeving, inclusief bekende programma’s en koppen, direct in Flipboards mobiele apps gestreamd kunnen worden. En ten tweede koopt Flipboard CNN’s eigen nieuwsapp voor iOS en Android over, Zite.
Zite werd opgericht in 2005; in 2012 werd het opgekocht door CNN. Er werden nog geen financiële details vrijgegeven door Flipboard of CNN, maar volgens Fortune betaalt Flipboard weinig meer dan wat CNN origineel voor de acquisitie betaalde, zo’n 20 miljoen dollar.
[related_article id=”161563″]
Zite was met z’n levensduur van bijna tien jaar duidelijk geen eendagsvlieg, maar ondanks CNN’s steun kon de app nooit zelfs maar in de buurt komen van de naamsbekendheid van Flipboard als merk.
Flipboard heeft er echter nog steeds voordeel bij om een concurrent van het speelveld te verwijderen door hem simpelweg op te kopen. Uit een blogpost door Zite-topmanMike Klaas blijkt dat de Zite-app uiteindelijk zal worden afgesloten. Gebruikers worden dan ook subtiel aangemoedigd om over te stappen naar Flipboard.
Het is een volgende voorbeeld van de huidige trend in overnames in Silicon Valley: de focus ligt niet op winst, maar op het vergaren van meer gebruikers, op z’n minst voor de nabije toekomst.
Facebook Paper
Dat brengt ons naadloos bij Facebook, dat recent een nieuwe app aan z’n mobiele portfolio toevoegde: Paper, regelmatig omschreven als een Flipboardkiller. Hoewel het een prachtig ontworpen nieuws-app is die op een elegante manier content van vrienden, favoriete merken, en zelfs bronnen die je nog niet geliked hebt bij elkaar brengt, is hij dat echter zeker (nog) niet.
Om te beginnen is Paper voorlopig alleen nog maar verkrijgbaar voor iPhone, enkel in Amerika. Dat is natuurlijk een goede plaats om te beginnen, maar het wordt bij gebruik al snel duidelijk dat de app smeekt om het schermformaat van een tablet.
Daarenboven is de app vanzelfsprekend alleen met Facebook geïntegreerd voor zijn sociale component, terwijl één van de grote sterktes van Flipboard net is dat het content van verschillende platformen bij elkaar brengt: Twitter, Tumblr, magazines, blogs, en ga zo maar voort. Paper is trouwens niet de eerste app die omschreven wordt als grote concurrent voor Flipboard. Denk maar aan Google Currents. Maar voorlopig staat die eerste nog stevig in zijn schoenen.
Het feit dat CNN nu direct zal samenwerken met Flipboard wijst erop dat die laatste serieus genomen wordt door de mainstream uitgevers. Net zoals de recente evoluties in videostreaming zou dat erop kunnen wijzen dat er meer van dit soort deals in het verschiet liggen voor Flipboard.